Fagfellevurdert Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver. Publisert: 11.06.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 1/2021
Fagfellevurdert Samtaler som stimulerer til språkutvikling. En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet I 2018–2020 prøvde OsloMet – storbyuniversitetet ut et språkmakkertilbud for studenter med et annet førstespråk enn norsk. Tilbudet har som mål å fremme andrespråkstudentenes ferdigheter i norsk og dermed stimulere til økt læringsutbytte, likeverd og forståelse blant studentene. Publisert: 11.06.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 1/2021
Fagartikkel Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte Denne artikkelen tar for seg forebygging, diagnostisering og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel Elevers oversettelsespraksiser Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt. Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp. Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Fagfellevurdert Utforskende dialoger om to ungdomsromaner Artikkelens formål er å undersøke hvordan elever initierer og utvikler sekvenser av utforskende dialog i elevstyrte litterære samtaler om to ungdomsromaner fra fritidskulturen. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Podcast Lærerrommet: Hva kan gi barn og ungdom mer leseglede? Hvor viktig er det at elevene ser på seg selv som lesende? Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Hvordan kan teknologi hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler i klasserommet? Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet. Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Ny artikkel: Hva er narrativ forståelse og hvilken betydning har det for språk og språkvansker? For barn har det å kunne fortelle historier og beskrive hendelser slik at venner eller voksne kan forstå stor verdi for kommunikasjon og interaksjon. Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel Oppdagande skriving i barnehagen Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre? Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Video Læring for livet (5) Ungdom og lesing Ungdom leser mindre enn før. Hvorfor er det i så fall et problem? Og hva kan norsklæreren gjøre for å vekke leselysten selv hos motvillige lesere? Det er tema når leseforskerne Anne Mangen og Aslaug Fodstad Gourvennec og forfatter Bjørn Arild Ersland møtes i Læring for livet. Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret