Artikkel – Barn treng eventyr og myter Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Hvordan bidra til et mer nyansert syn på høflighet i engelskfaget Hva det vil si å være høflig, er en del av læreplanen for engelskfaget. Men når man skal definere høflighet, så ender man lett opp i generaliseringer og stereotypier. Publisert: 28.04.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Podcast Blupodden: Språkferdigheter og leseutvikling Språkferdigheter i barnehagealder har vist seg å ha sammenheng med leseferdigheter i skolen. I denne episoden diskuterer vi leseutvikling og hvordan barnehagelærer kan tilrettelegge for barn som trenger et puff før skolestart. Publisert: 14.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst? Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutvikling. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse? Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser. Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Blogg La dei eldste elevane lese for dei yngste Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Å lære å lese og skrive er en menneskerett I læreplanen for norsk skole slås det fast at det å kunne lese og skrive er en forutsetning for å delta som et aktivt medlem i samfunnet. 8. september markerer FN den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lesing på nett krever nye lesestrategier – Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal «fylles på» og «spres» i skolesystemet. Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Acta Didactica Vol. 12, 3/2018