Fagfellevurdert Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter? Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Artikkel Å bruke egen kunnskap om språk som redskap for ny læring – Jeg tenker på språkinnlæring på en helt ny måte, sier en av lærerne som har deltatt i forskningsprosjektet MetaLearn. Siden oktober 2021 har NFR-prosjektet fulgt den språklige utviklingen til 175 elever på fem ulike skoler, og undersøkt lærernes tanker om metaspråklig bevissthet. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene. Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper. Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling. Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Artikkel Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Elever på yrkesfag bør lære engelsk som er tilpasset arbeidslivet Hvordan det undervises på yrkesfag er mye snakket om, men lite studert. I hvert fall når det kommer til fagene alle skal ha felles. Hva synes elevene og lærerne egentlig om undervisningen? Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Nesten alle lærte å lese med ny metode Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Skru ned farten, og få mer ut av lesingen Ny forskning tyder på at små pauser gjør at du tenker mer kritisk og kreativt om det du leser. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Elever med ulike bakgrunner er en styrke Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022