Artikkel Nesten alle lærte å lese med ny metode Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Skru ned farten, og få mer ut av lesingen Ny forskning tyder på at små pauser gjør at du tenker mer kritisk og kreativt om det du leser. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Elever med ulike bakgrunner er en styrke Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Kartleggingsprøvene i lesing På disse sidene finner du informasjon om de nye kartleggingsprøvene i lesing for 3. trinn, og materiell for å følge opp elever som skårer under oppfølgingsgrensen i lesing. Nye kartleggingsprøver for 1. trinn kommer våren 2023. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Å kunne to språk er ein styrke, ikkje ei svakheit For Gro Hege Saltnes Urdal vakna interessa for teiknspråk då ho gjekk i klasse med ei som var døv. No leier ho og Benjamin Anible eit av landets største forskingsprosjekt om teiknspråk og tolking. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen. Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagartikkel − Kanskje han trenger en venn? Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen Mange har moret seg over fortellingen om Bukkene Bruse i badeland, men hvordan har trollet det egentlig? En gruppe fjerdeklassinger leser barneboka med et fornyet blikk og innlevelse og viser hvordan skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)