Podcast Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk? Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Skolen er samtaledemokratiets grunnstein KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet? Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket. Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Du kan alltid bli bedre til å lese Når vi skal lære å lese skikkelig, spiller flere faktorer inn. Noen av disse faktorene gir fordeler for jentene. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer. Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Critical literacy and digital stock images. The interests of the uninteresting images Hvordan og hvorfor kan kommersielle digitale bildebanker være egnede ressurser for kritisk literacy-arbeid? Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 3/2023
Podcast PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense − Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver. Resultatene er i tråd med norske elevers resultater i den internasjonale undersøkelsen PIRLS 2021. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Lesesenteret, Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Kronikk Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter 8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret. Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Slik blir du ein god lesar Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø. Publisert: 31.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo