Artikkel Vil bygge sterkere undervisningskultur Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø? Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Artikkel Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing. Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Nå skal lesegleden opp i SFO! Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Tambars svakhetsdrikk. Om å skape et behov for skriving i 1. klasse Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av! Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel − Kan du skrive, kan du lese. Utprøvende og meningsfull skriving som lesestart Utprøvende og meningsfull skriving er et godt verktøy for å gi elever en god lesestart. Samtidig gir metoden læreren en god mulighet til å kunne følge elevenes utvikling tett og tilpasse sin støtte etter elevens behov. Publisert: 14.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Omtale Ny studie om de yngste barna og språk Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill. Publisert: 25.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk? Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Skolen er samtaledemokratiets grunnstein KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet? Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket. Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Du kan alltid bli bedre til å lese Når vi skal lære å lese skikkelig, spiller flere faktorer inn. Noen av disse faktorene gir fordeler for jentene. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn