Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel Du kan alltid bli bedre til å lese Når vi skal lære å lese skikkelig, spiller flere faktorer inn. Noen av disse faktorene gir fordeler for jentene. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon Den metaforiske formuleringen «skjult kanon» ser ut til å ha fått status som en etablert sannhet uten at det er blitt stilt spørsmål om hvilke implikasjoner «det skjulte» kan ha, og hva det faktisk innebærer. Publisert: 30.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Critical literacy and digital stock images. The interests of the uninteresting images Hvordan og hvorfor kan kommersielle digitale bildebanker være egnede ressurser for kritisk literacy-arbeid? Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 3/2023
Podcast PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense − Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver. Resultatene er i tråd med norske elevers resultater i den internasjonale undersøkelsen PIRLS 2021. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Lesesenteret, Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Kronikk Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter 8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret. Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Slik blir du ein god lesar Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø. Publisert: 31.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023