Kronikk Morer vi oss til døde? Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder på at litteraturen er død. Men nettbrettet sine vilkår ser ut til å ha fått bli det rådande paradigmet i samfunnet – og nå til sist i skolen, skriv professor Per Henning Uppstad. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk! – Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde. Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Barn treng eventyr og myter Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Hvordan bidra til et mer nyansert syn på høflighet i engelskfaget Hva det vil si å være høflig, er en del av læreplanen for engelskfaget. Men når man skal definere høflighet, så ender man lett opp i generaliseringer og stereotypier. Publisert: 28.04.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Podcast Blupodden: Språkferdigheter og leseutvikling Språkferdigheter i barnehagealder har vist seg å ha sammenheng med leseferdigheter i skolen. I denne episoden diskuterer vi leseutvikling og hvordan barnehagelærer kan tilrettelegge for barn som trenger et puff før skolestart. Publisert: 14.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst? Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutvikling. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse? Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser. Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Blogg La dei eldste elevane lese for dei yngste Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Å lære å lese og skrive er en menneskerett I læreplanen for norsk skole slås det fast at det å kunne lese og skrive er en forutsetning for å delta som et aktivt medlem i samfunnet. 8. september markerer FN den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo