Podcast Lærerrommet: Hva er dybdelesning og kritisk lesning? Hva er en kritisk leser? Hvordan kan elever hjelpes til å bli kritiske og reflekterte i møte med alle typer tekster? Publisert: 08.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Raske bokstaver: Utnytt mulighetene! I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning. Publisert: 05.01.2020 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk E-bøker for barn er like viktige som papirbøker KRONIKK: Nå går diskusjonen om hva som er best for barnet: e-bøker eller papirbøker. I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn. Publisert: 26.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Om guttene gjør det dårligere på skolen, så tar de igjen forspranget rett etterpå KRONIKK: Utfordringen for samfunnet er de som ikke deltar i videre utdanning eller arbeid - og det gjelder både gutter og jenter. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Barn født sent på året er dårligst til å lese Barn født sent på året er dårligere til å lese enn de som er født helt i starten av året. Det viser en ny studie ved Nord universitet. Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Slik kan vgs-elever skrive bedre tekster Elever bør få bruke sin personlige stemme mer når de skriver, mener forsker som spesielt har sett på engelskfaget. Men tipsene kan også brukes i andre fag. Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik mestrer barnet tekstoppgaver i matematikk En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Vi må diskutere hva vi vil med litteraturundervisningen i skolen Det er problematisk hvis skjønnlitteraturen blir redusert til et verktøy for å oppnå andre læringsmål, argumenterer forsker. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever blir engasjerte av vanskelig litteratur Ungdomsskoleelever har mye å by på når de må lese og forstå vanskelige tekster uten lærerens hjelp, viser en ny doktorgrad. Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn. Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Sånn hjelper du barna å knekke lesekoden Noen barn lærer å lese tidlig. Andre trenger mer tid. Men noe kan vi gjøre for å hjelpe dem, og én ting er viktig å gjøre først. Publisert: 22.10.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn