Kronikk «Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?» Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette? Publisert: I går Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren. Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva gym egentlig er DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag! Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Blogg Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett? Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn