Fagfellevurdert «Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser? Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Artikkel Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode «Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen. Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel De unge trener mer enn før: – Det høyeste tallet vi har målt på ti år Ungdata 2024: Aldri før har det vært flere barn og unge som bruker fritiden sin på å trene eller drive med idrett. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Svømmeundervisning – fra oppvarmet basseng til elv og islagt vann Svømmeundervisning skal nå foregå utendørs, gjerne i sjø, elver og islagt vann, og mange lærere vil dermed måtte utvikle sin kompetanse. Gjennom samarbeid og en relativt enkel kompetanseutviklingsmodell kan omstillingen bli overkommelig. Publisert: 17.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel «Jeg gjør så godt jeg kan, men det ser ikke gymlæreren» Norske ungdommer vil at kroppsøving skal være et pusterom og en slags motvekt mot den vanlige skolehverdagen, men det er noe som gjør det vanskelig. Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel – Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag Elever som ikke kjenner seg igjen i kategoriene gutt og jente opplever frykt og utenforskap i kroppsøvingsfaget. – Problemene starter i garderoben, sier lærer og forsker Runa Næss Korshavn. Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Slik påvirket koronapandemien de unges treningsvaner Mange har fryktet at pandemien har ført til større sosiale forskjeller i barn og unges idrettsdeltakelse. Fersk forskning viser overraskende funn. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Engelsk — Fagfellevurdert Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi. Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Fagartikkel Risikofylt lek i skolen Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig. Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel Fotball og lærerstudier går hånd i hånd Han trener fotball så å si hver dag, men klarer fint å kombinere det med studier. – Det ene styrker det andre, synes Alexander Hovdevik. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagfellevurdert Friluftslivslærarar sin profesjonskunnskap i lys av omgrepa pedagogisk risiko og pedagogisk virtuositet Denne studien viser det menneskelege aspektet i lærargjerninga i møte med elevar i naturen. Leiarskapet er nakent, friluftslivslæraren står meir åleine i avgjerdene sine, rommet for å feile og meistre blir tydeleg. Publisert: 24.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Kronikk «Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?» Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette? Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no