Artikkel Økende sosiale og økonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse De sosiale og økonomiske ressursene barn og unge har med seg hjemmefra, har betydning for om de deltar i organiserte fritidsaktiviteter, viser nye studier. Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo? Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kva kroppsleg læring eigentleg er Kroppsleg læring kjem inn i dei nye læreplanane som ein del av kjerneelementa i kroppsøving. Det å tileigne seg motorisk kompetanse og øve på ferdigheiter i ulike bevegelsesaktivitetar er ikkje nytt innanfor kroppsøvingsfaget. Det nye er at kroppsleg læring no føreset at elevane skal legge merke til og uttrykke eigne erfaringar med å delta og lære i bevegelse. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar. Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015 Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015. Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 3) 2/2019
Artikkel Skoleelever lager utstyr som samler inn havdata til forskere I et helt nytt undervisningsopplegg skal elever i videregående skole utvikle plattformer som kan samle inn havdata som saltinnhold, temperatur, bølger, vindforhold. Data som elvene samler inn skal brukes i forskning hos SINTEF og NTNU. Publisert: 10.11.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag Stort læringstrykk i teoretiske fag er den viktigste årsaken til at fysisk aktivitet ikke prioriteres i skolen utenom kroppsøvingstimene. Det viser doktorgradsarbeidet til Ingrid Skage som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende? Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Artikkel Opplæring basert på hjerneforskning gjorde barn tryggere på sykkel En ny opplæringsmetode for trafikkforståelse hos barn har gitt oppsiktsvekkende gode resultater. Metoden, som er utviklet av forskere og pedagoger, utfordrer og stimulerer sentrale funksjoner i hjernen. Dette ga klart bedre oppmerksomhetsfordeling og risikovurdering hos barn på femte klassetrinn. Publisert: 10.06.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Lite aktiv hjemmeskole? Prøv mattebowling og glosestafett! KRONIKK: Daglig fysisk aktivitet på hjemmeskolen kan gagne barnas læring og bedre familiens fysiske form. Publisert: 23.03.2020 Hentet fra forskning.no
Artikkel Gutter gamer, jenter snapper Hvordan unge gutter og jenter tilbringer fritida si, er ikke så ulikt på overflaten. Men barn og unges fritid er svært kjønnsdelt likevel, viser forskning. Publisert: 20.11.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale Ei skattekiste i svømme- og livredningsopplæring Forskere fra Norge, Finland, Latvia og Litauen har samlet erfaring fra svømme- og livredningsopplæring i ei håndbok. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Nord Universitet