Fagfellevurdert Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en undervisningstime på ungdomstrinnet og påfølgende intervju med en masterstudent i pedagogikk som har kroppsøving som fordypning. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2020
Kronikk Karakterer er ikke et premiss for læring i kroppsøvingsfaget Debatt: Karakterene er heller ikke et premiss for vurdering i faget. Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Engelsk — Fagfellevurdert The reconstruction of physical education teachers: A critical discourse analysis of regulative texts I 2008 implementerte Utdanningsdirektoratet et nytt rundskriv med direktiver for svømme- og livredningsopplæringen i skolene og med en oppfordring om å kontrollere lærernes kompetanse. Dette rundskrivet ser ut til å være i tråd med internasjonale retningslinjer for skolesikkerhet, der tilleggsregler og retningslinjer for sikkerhet blir praktisert i fag som kroppsøving. Til tross for dette, er det få studier som har hatt et kritisk diskursperspektiv på styringsdokumenter i kroppsøving. Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Artikkel Var i fysisk aktivitet mindre enn 30 minutter per dag Hver tredje elev hadde under 30 minutter fysisk aktivitet per dag under korona-nedstengningen. De som var mest aktive, var de som viste mest interesse og engasjement for skolearbeid ellers, viser fersk artikkel. Publisert: 16.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Økende sosiale og økonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse De sosiale og økonomiske ressursene barn og unge har med seg hjemmefra, har betydning for om de deltar i organiserte fritidsaktiviteter, viser nye studier. Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo? Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kva kroppsleg læring eigentleg er Kroppsleg læring kjem inn i dei nye læreplanane som ein del av kjerneelementa i kroppsøving. Det å tileigne seg motorisk kompetanse og øve på ferdigheiter i ulike bevegelsesaktivitetar er ikkje nytt innanfor kroppsøvingsfaget. Det nye er at kroppsleg læring no føreset at elevane skal legge merke til og uttrykke eigne erfaringar med å delta og lære i bevegelse. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar. Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015 Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015. Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 3) 2/2019
Artikkel Skoleelever lager utstyr som samler inn havdata til forskere I et helt nytt undervisningsopplegg skal elever i videregående skole utvikle plattformer som kan samle inn havdata som saltinnhold, temperatur, bølger, vindforhold. Data som elvene samler inn skal brukes i forskning hos SINTEF og NTNU. Publisert: 10.11.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag Stort læringstrykk i teoretiske fag er den viktigste årsaken til at fysisk aktivitet ikke prioriteres i skolen utenom kroppsøvingstimene. Det viser doktorgradsarbeidet til Ingrid Skage som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende? Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020