Artikkel – En sekser i kroppsøving krever at du er god i idrett Toppkarakterene er forbeholdt de som har bakgrunn fra idretten, viser ny doktorgradsavhandling. Publisert: 04.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forsket på fremtidens kroppsøvingslærer Står kroppsøvingsfaget på trygg grunn i fremtidens skole? Bør utdanningen snus på hodet? Publisert: 29.03.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk «Kroppsøvingslæreren må verken kunne svømme eller sparke ball» KRONIKK: Flere av respondentene trekker frem at kroppsøvingslærere med fysiske funksjonsnedsettelser kan tilby både elever og andre lærere spesielle erfaringer og kompetanse knyttet til tilrettelegging og tilpasset opplæring. Publisert: 29.03.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Ungdom fra lavere sosiale lag slutter med idrett først Seks av ti ungdommer slutter med organisert idrett i løpet av ungdomstiden, og unge fra lavere sosiale lag faller først fra, viser nye analyser av Ungdata. Publisert: 04.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie. Publisert: 30.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale 24 millionar kroner til fysisk aktiv læring i skulen Hausten 2018 blei Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) det ellevte forskingssenteret på HVL. Senteret ønsker å gje elevar over heile landet meir variert og praktisk læring. Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving Fair play er eit vel etablert omgrep i idretten og idrettsfilosofien, og fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Men korleis oppfattar lærarane fair play-omgrepet, og korleis praktiserer dei det i kroppsøvingsundervisinga? Publisert: 31.12.2018 Hentet fra Acta Didactica 1/2019
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 21.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 18.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Hvordan bli en bedre klatrer Det finnes mange metoder for å bli en bedre klatrer, men få som er basert på forskning. Det ville prosjektgruppen «Klatring og prestasjon» gjøre noe med. Publisert: 03.12.2018 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ? Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Artikkel Skapende dans i lærerutdanningen – Sett i lys av fagfornyelsen Helt siden 1939 har dans vært en del av grunnskolens læreplaner. Dans har aldri hatt status som eget fag, men har en lang tradisjon både i musikk- og kroppsøvingsfaget. I dag er dansen skrevet inn i læreplanen som del av disse to fagene. Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen