Artikkel – Barna må øve på å svømme utendørs Deler av barnas svømme- og livredningsundervisning kan bli lagt utendørs allerede fra neste år. Grepet skal sørge for at færre drukner. Publisert: 05.11.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ny rapport: Slik kan skolegården gjøre barn og unge mer fysisk aktive Barn og unge er mindre fysisk aktive enn før. Forskere fra NMBU har studert hvordan uteområdene i norske skoler og barnehager kan bidra til å motvirke den stadig økende inaktiviteten, og skape god helse og trivsel. Det har resultert i oppdaterte anbefalinger for uteområdenes innhold og størrelse. Publisert: 20.10.2019 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Gudommelig gymnastikk – kroppslighetens plass i Rudolf Steiners pedagogiske tenkning Artikkelen drøfter Rudolf Steiners vektlegging av kroppslighetens betydning i skolen. Beskrivelsene av kroppens betydning for barns danningsprosesser i foredragene blir her drøftet i lys av annen samtidig reformpedagogisk tenkning. Publisert: 19.09.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5 (2019)
Artikkel Færre jenter med innvandrerbakgrunn deltar i idrett Foreldre prioriterer guttene når de skal betale for idrettsaktiviteter. Forskere etterlyser flere lavterskeltilbud og tiltak som kan møte ulike kulturelle og økonomiske behov. Publisert: 10.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Høg puls er bra for helsa til barn Professor Eivind Aadland er hovudforfattaren bak ein ny artikkel som er peika ut av tidsskriftet Pediatric Exercise Science som det mest spanande nybrottsarbeidet innan fysisk og aktivitet og helse hos barn i 2018. Publisert: 06.05.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Aktive elever lærer bedre Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på nasjonale prøver. Bare noen minutter ekstra med skikkelig aktivitet hver dag, er nok. Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – En sekser i kroppsøving krever at du er god i idrett Toppkarakterene er forbeholdt de som har bakgrunn fra idretten, viser ny doktorgradsavhandling. Publisert: 03.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forsket på fremtidens kroppsøvingslærer Står kroppsøvingsfaget på trygg grunn i fremtidens skole? Bør utdanningen snus på hodet? Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk «Kroppsøvingslæreren må verken kunne svømme eller sparke ball» KRONIKK: Flere av respondentene trekker frem at kroppsøvingslærere med fysiske funksjonsnedsettelser kan tilby både elever og andre lærere spesielle erfaringer og kompetanse knyttet til tilrettelegging og tilpasset opplæring. Publisert: 28.03.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Ungdom fra lavere sosiale lag slutter med idrett først Seks av ti ungdommer slutter med organisert idrett i løpet av ungdomstiden, og unge fra lavere sosiale lag faller først fra, viser nye analyser av Ungdata. Publisert: 03.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie. Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale 24 millionar kroner til fysisk aktiv læring i skulen Hausten 2018 blei Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) det ellevte forskingssenteret på HVL. Senteret ønsker å gje elevar over heile landet meir variert og praktisk læring. Publisert: 28.01.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet