Artikkel Høg puls er bra for helsa til barn Professor Eivind Aadland er hovudforfattaren bak ein ny artikkel som er peika ut av tidsskriftet Pediatric Exercise Science som det mest spanande nybrottsarbeidet innan fysisk og aktivitet og helse hos barn i 2018. Publisert: 06.05.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Aktive elever lærer bedre Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på nasjonale prøver. Bare noen minutter ekstra med skikkelig aktivitet hver dag, er nok. Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – En sekser i kroppsøving krever at du er god i idrett Toppkarakterene er forbeholdt de som har bakgrunn fra idretten, viser ny doktorgradsavhandling. Publisert: 03.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forsket på fremtidens kroppsøvingslærer Står kroppsøvingsfaget på trygg grunn i fremtidens skole? Bør utdanningen snus på hodet? Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk «Kroppsøvingslæreren må verken kunne svømme eller sparke ball» KRONIKK: Flere av respondentene trekker frem at kroppsøvingslærere med fysiske funksjonsnedsettelser kan tilby både elever og andre lærere spesielle erfaringer og kompetanse knyttet til tilrettelegging og tilpasset opplæring. Publisert: 28.03.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Ungdom fra lavere sosiale lag slutter med idrett først Seks av ti ungdommer slutter med organisert idrett i løpet av ungdomstiden, og unge fra lavere sosiale lag faller først fra, viser nye analyser av Ungdata. Publisert: 03.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie. Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale 24 millionar kroner til fysisk aktiv læring i skulen Hausten 2018 blei Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) det ellevte forskingssenteret på HVL. Senteret ønsker å gje elevar over heile landet meir variert og praktisk læring. Publisert: 28.01.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving Fair play er eit vel etablert omgrep i idretten og idrettsfilosofien, og fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Men korleis oppfattar lærarane fair play-omgrepet, og korleis praktiserer dei det i kroppsøvingsundervisinga? Publisert: 31.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Hvordan bli en bedre klatrer Det finnes mange metoder for å bli en bedre klatrer, men få som er basert på forskning. Det ville prosjektgruppen «Klatring og prestasjon» gjøre noe med. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet