Fagfellevurdert Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving Fair play er eit vel etablert omgrep i idretten og idrettsfilosofien, og fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Men korleis oppfattar lærarane fair play-omgrepet, og korleis praktiserer dei det i kroppsøvingsundervisinga? Publisert: 31.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Hvordan bli en bedre klatrer Det finnes mange metoder for å bli en bedre klatrer, men få som er basert på forskning. Det ville prosjektgruppen «Klatring og prestasjon» gjøre noe med. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ? Publisert: 27.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Artikkel Skapende dans i lærerutdanningen – Sett i lys av fagfornyelsen Helt siden 1939 har dans vært en del av grunnskolens læreplaner. Dans har aldri hatt status som eget fag, men har en lang tradisjon både i musikk- og kroppsøvingsfaget. I dag er dansen skrevet inn i læreplanen som del av disse to fagene. Publisert: 24.10.2018 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Omtale Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan forebygge kroppslig forfall og stimulere elevenes lærelyst. Publisert: 13.09.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Konkurranse eller ikke i kroppsøving De ønsker å gi lærere, lærerstudenter og forskere noen begrep for å kunne diskutere mer reflektert om hvilken rolle konkurranse skal ha i kroppsøvingsfaget. Publisert: 28.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet» Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Kronikk Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy» Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da. Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no