Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale Hva betyr fysisk aktivitet for læringen? Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Hvordan kombinerer du idrett og skole best? Hvilke utfordringer møter den som satser på både toppidrett og utdannelse? Forskere har spurt idrettsutøvere som prøver å greie begge deler. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Forskningsnotat Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning. Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Guttespillere og jentespillere får ulike muligheter i fotballen – Dette kan gi konsekvenser langt utover toppidretten, sier Marlene Persson som har skrevet doktoravhandling om temaet. Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Er det foreldrenes skyld at barne- og ungdomsidretten har blitt så alvorlig? KRONIKK: Hvis bare foreldrene sluttet med alt press, ville idretten igjen tilhøre barna. Eller er det så enkelt? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Dette kan klubbene gjøre for å få unge til å holde på med organisert idrett lengre En fersk forskningsrapport fra OsloMet har noen klare tips til idrettsklubbene. Publisert: 14.06.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Svømmeundervisning ute krever trygge lærere Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide. Publisert: 13.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn