Fagartikkel Risikofylt lek i skolen Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig. Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel Fotball og lærerstudier går hånd i hånd Han trener fotball så å si hver dag, men klarer fint å kombinere det med studier. – Det ene styrker det andre, synes Alexander Hovdevik. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagfellevurdert Friluftslivslærarar sin profesjonskunnskap i lys av omgrepa pedagogisk risiko og pedagogisk virtuositet Denne studien viser det menneskelege aspektet i lærargjerninga i møte med elevar i naturen. Leiarskapet er nakent, friluftslivslæraren står meir åleine i avgjerdene sine, rommet for å feile og meistre blir tydeleg. Publisert: 24.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Kronikk «Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?» Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette? Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren. Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva gym egentlig er DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag! Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Blogg Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett? Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold