Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren. Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva gym egentlig er DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag! Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt. Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Blogg Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett? Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale Hva betyr fysisk aktivitet for læringen? Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning