Omtale Helhetsperspektiv på motorikk Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fysisk aktivitet i skolen Effekten av fysisk aktivitet i skolen handler i stor grad om hvordan den organiseres, gjennomføres og utformes. Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Omtale Kroppsøvingens tidsaktuelle utfordringer Ny bok drøfter kroppsøvingsfaget vurderingsordning, det økede fokuset på fair play, spiseforstyrrelser og kroppsøving som dannelsesfag. Publisert: 31.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak Denne studien viser at trivselen i kroppsøvingsfaget er like stor blant de barna som er aktive på fritiden som de som er mindre aktive. Gruppene liker derimot ulike deler av faget. Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Fagfellevurdert Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen Funnene i denne studien tyder på at økt intensitet i henholdsvis en og to kroppsøvingstimer i uken ikke gir bedre oksygenopptak etter en intervensjonsperiode på to år. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Kronikk Garderoben i gymmen – et mulighetsrom? Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen. Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Kronikk Vi må slutte å prate om kroppspresset Klagestemmene har fått mye oppmerksomhet i ungdomsforskningen, i mediene og av politikerne. Nå trengs det andre perspektiver på kroppspresset. Publisert: 04.03.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ja til organisert fysisk aktivitet for barn og unge Vi gjør barn en bjørnetjeneste om vi ikke på en positiv måte utfordrer de stillesittende barna til å være aktive. Publisert: 17.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Barns egne stemmer fortsatt borte i debatten om fysisk aktivitet Helsedirektoratets målsetting om en time fysisk aktivitet hver dag er ikke basert i forskningsmessig kunnskap om objektive forhold, men er en politisk påstand. Publisert: 14.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Styrk elevenes rett til fysisk aktivitet Jeg tror ikke det er realistisk å nå målet om en time fysisk aktivitet om dagen gjennom flere kroppsøvingstimer, og jeg tror elevene ville ha godt av å ha mer fysisk aktivitet også i andre timer. Publisert: 09.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvor er barnas stemme i debatten om fysisk aktivitet? Barn leker ikke for å bli i bedre form eller for å få bedre helse, skriver Jorunn Spord Borgen og Gunn Engelsrud. Publisert: 06.10.2015 Hentet fra forskning.no
Omtale Hvordan og hvorfor bruke forskning og teori i arbeid som kroppsøvingslærer? Studentenes utvikling av en profesjonell identitet som lærer er i stor grad tilfeldig og bygger mer på det praktisk-metodiske enn på pedagogisk teorier, forskning eller kritisk refleksjon. Publisert: 30.09.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet