Artikkel Kidsa klarer fint å dusje nakne sammen etter gymtimen Hysteriske debatter om unge som sliter med nakendusjing overdriver, mener forskere. Å dusje naken etter gymtimen er uproblematisk for langt de fleste. Publisert: 16.03.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Fysisk aktive barn mindre deprimerte Også barn har godt av fysisk aktivitet. Det kan blant annet hjelpe barna til å takle depresjon. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel Tilpasset opplæring i kroppsøving I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD . Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel Betre i matte med aktiv skuledag Elevar som strevar med matematikk, gjer det betre på skulen når ein del av undervisninga flyttar ut på skuleplassen. Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Hvor oppmerksomme er barn i trafikken? Svaret er «ikke så veldig», skal vi tro etter at 59 barn i fjor høst syklet i forskningens tjeneste. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra NTNU
Omtale Helhetsperspektiv på motorikk Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fysisk aktivitet i skolen Effekten av fysisk aktivitet i skolen handler i stor grad om hvordan den organiseres, gjennomføres og utformes. Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Omtale Kroppsøvingens tidsaktuelle utfordringer Ny bok drøfter kroppsøvingsfaget vurderingsordning, det økede fokuset på fair play, spiseforstyrrelser og kroppsøving som dannelsesfag. Publisert: 31.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak Denne studien viser at trivselen i kroppsøvingsfaget er like stor blant de barna som er aktive på fritiden som de som er mindre aktive. Gruppene liker derimot ulike deler av faget. Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Fagfellevurdert Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen Funnene i denne studien tyder på at økt intensitet i henholdsvis en og to kroppsøvingstimer i uken ikke gir bedre oksygenopptak etter en intervensjonsperiode på to år. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Kronikk Garderoben i gymmen – et mulighetsrom? Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen. Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Kronikk Vi må slutte å prate om kroppspresset Klagestemmene har fått mye oppmerksomhet i ungdomsforskningen, i mediene og av politikerne. Nå trengs det andre perspektiver på kroppspresset. Publisert: 04.03.2016 Hentet fra forskning.no