Fagfellevurdert Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen Funnene i denne studien tyder på at økt intensitet i henholdsvis en og to kroppsøvingstimer i uken ikke gir bedre oksygenopptak etter en intervensjonsperiode på to år. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Kronikk Garderoben i gymmen – et mulighetsrom? Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen. Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Kronikk Vi må slutte å prate om kroppspresset Klagestemmene har fått mye oppmerksomhet i ungdomsforskningen, i mediene og av politikerne. Nå trengs det andre perspektiver på kroppspresset. Publisert: 04.03.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ja til organisert fysisk aktivitet for barn og unge Vi gjør barn en bjørnetjeneste om vi ikke på en positiv måte utfordrer de stillesittende barna til å være aktive. Publisert: 17.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Barns egne stemmer fortsatt borte i debatten om fysisk aktivitet Helsedirektoratets målsetting om en time fysisk aktivitet hver dag er ikke basert i forskningsmessig kunnskap om objektive forhold, men er en politisk påstand. Publisert: 14.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Styrk elevenes rett til fysisk aktivitet Jeg tror ikke det er realistisk å nå målet om en time fysisk aktivitet om dagen gjennom flere kroppsøvingstimer, og jeg tror elevene ville ha godt av å ha mer fysisk aktivitet også i andre timer. Publisert: 09.10.2015 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvor er barnas stemme i debatten om fysisk aktivitet? Barn leker ikke for å bli i bedre form eller for å få bedre helse, skriver Jorunn Spord Borgen og Gunn Engelsrud. Publisert: 06.10.2015 Hentet fra forskning.no
Omtale Hvordan og hvorfor bruke forskning og teori i arbeid som kroppsøvingslærer? Studentenes utvikling av en profesjonell identitet som lærer er i stor grad tilfeldig og bygger mer på det praktisk-metodiske enn på pedagogisk teorier, forskning eller kritisk refleksjon. Publisert: 30.09.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med? Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Omtale Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren. Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Educational expeditions - et norsk perspektiv Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet? Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel Hva skjer i kroppsøvingsfaget? En rekke mastergradsprosjekter som tar for seg aspekter ved kroppsøvingsfaget, viser eksempler på at praksis står i kontrast til fagets formål og læreplan. Kroppsøving fremtrer som et «tregt sosial felt» der aktivitet i seg selv blir oppfattet som fagets innhold, og der rammene blir oppfattet som et hinder for å arbeide inkluderende. Samtidig ser man at ny kunnskap åpner en rekke muligheter for å få til endringer i faget. Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015