Fagartikkel Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med? Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Omtale Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren. Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Educational expeditions - et norsk perspektiv Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet? Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel Hva skjer i kroppsøvingsfaget? En rekke mastergradsprosjekter som tar for seg aspekter ved kroppsøvingsfaget, viser eksempler på at praksis står i kontrast til fagets formål og læreplan. Kroppsøving fremtrer som et «tregt sosial felt» der aktivitet i seg selv blir oppfattet som fagets innhold, og der rammene blir oppfattet som et hinder for å arbeide inkluderende. Samtidig ser man at ny kunnskap åpner en rekke muligheter for å få til endringer i faget. Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Artikkel Barn i naturbarnehager får bedre motorikk – Studier viser at barn i naturbarnehager utvikler bedre motorikk enn barn i andre barnehager, sier Olav Bjarne Lysklett. Publisert: 14.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Fagfellevurdert Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Både kjønn og seksuell legning kan påvirke opplevelsen av kroppsøvingstimen og garderobesituasjonen negativt, men kroppsøvingsfaget kan også være en viktig arena i kampen mot stereotypier som omhandler kjønn eller seksuell legning. Publisert: 29.12.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014