Fagartikkel Lekser i TIMSS og i norsk skole PISA og TIMSS har i mange år gjort internasjonale sammenligninger av elevers kompetanse i realfag. Ingen av dem kan ut fra forskning begrunne hvorfor norske elever ikke gjøre det bedre når vi sammenligner med andre land, men kommer likevel med forslag til forbedring. TIMSS har i sine undersøkelser blant annet tatt opp lekser – spørsmålet er om de har et godt nok grunnlag for de anbefalingene de gir. Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel Leseforståelse og matematikk To studier av sammenhengen mellom leseforståelse og løsing av tekstoppgaver viser at enkelte elever kan mislykkes i oppgaveløsingen fordi de tolker språket i oppgavene feil og dermed ikke oppfatter hva oppgaven faktisk går ut på. Disse elevene vil ha stor fordel av å arbeide bevisst med lesing i matematikk og få hjelp til å bygge opp et repertoar av oppgaveformater som de kan kjenne igjen.* Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel Algebra og tall er motoren i matematikken – derfor går matematikkfaget i Norden for halv fart Den internasjonale TIMSS-studien i 2011 viser framgang i norske elevers prestasjoner i matematikk. Problemet er at norske elever fortsatt presterer svært svakt i algebra. Det samme gjør svenske og finske elever. Det tegner seg noe man kan kalle en nordisk profil, som kjennetegnes av for ensidig vekt på anvendt matematikk i dagligsituasjoner og for lite vekt på ren matematikk. Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar. Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs Analysene i denne caserapporten viser hvor viktig det er å bruke varierte læremidler og ressurser i algebra for å skape forståelse for elevene. Den viser også at oppgaveløsning med digitale læremidler ga mer dynamiske interaksjonsformer og noe mer engasjement hos elevene. Publisert: 26.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever som trur på seg sjølve skårar best i matte Tru og fryktløyse hjelper deg langt på veg, ifølgje forsking på skuleelevar i fire fylke. Publisert: 18.05.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Aspekter ved tallforståelse Tallforståelse er viktig for læring av matematikk, men er mye enn å være "flink til å regne". Diskusjoner med elevene om matematikkens hva, hvordan og hvorfor bidrar til økt motivasjon og bedre prestasjoner. Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet. Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel Rekning i norsk og musikk – og norskfaget som forsvann? Det kan vere stor skilnad på korleis læreplantekstane integrerer grunnleggjande ferdigheiter i dei ulike skulefaga. Dette handlar ikkje minst om fagleg eigenart og faggrenser. Denne artikkelen samanliknar korleis rekning er integrert i høvesvis musikk og norsk. Musikk har meir eller mindre tydelege grenser, og rekning som grunnleggjande ferdigheit ser ut til å vere godt integrert med det musikkfaglege. For norsk er det ganske annleis. Publisert: 04.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagfellevurdert Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Artikkel Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen I casen Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen følger vi en lærer og en gruppe på 75 elever på 8. trinn (13-åringer) som jobber med ulike læremidler i algebra. Analysene indikerer at elever som brukte Kikora (datamaskin), hadde langt bedre læringsutbytte enn de som brukte DragonBox (Ipad). Publisert: 24.04.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk - Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk? Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings