Artikkel Fem forskningsfunn som skolepolitikerne bør kjenne til Hver elev som fullfører videregående skole gir en samfunnsgevinst på nesten én million kroner. 30 prosent av ungdommene som dropper ut av videregående skole oppgir ensomhet som årsak. Publisert: 26.08.2015 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Tekststykker i matematikk For at elever skal kunne klare å skape mening i en matematisk tekst, må de ha kompetanse i å lese sammensatte tekster. Men å bygge seg opp en slik kompetanse er ikke noe elevene uten videre klarer på egen hånd. En vei til bedre forståelse er å selv konstruere tekstoppgaver basert på matematiske problemstillinger. Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel Skriving i matematikk og naturfag Systematisk og aktivt arbeid med å utvikle barns skriveferdigheter er en sentral del av opplæringen i matematikk og naturfag. Elevene utvikler seg både gjennom å bruke skriving til å utvikle kunnskap i faget og gjennom å bruke skriving til å kommunisere kunnskapen sin til andre. Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel Lekser i TIMSS og i norsk skole PISA og TIMSS har i mange år gjort internasjonale sammenligninger av elevers kompetanse i realfag. Ingen av dem kan ut fra forskning begrunne hvorfor norske elever ikke gjøre det bedre når vi sammenligner med andre land, men kommer likevel med forslag til forbedring. TIMSS har i sine undersøkelser blant annet tatt opp lekser – spørsmålet er om de har et godt nok grunnlag for de anbefalingene de gir. Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel Leseforståelse og matematikk To studier av sammenhengen mellom leseforståelse og løsing av tekstoppgaver viser at enkelte elever kan mislykkes i oppgaveløsingen fordi de tolker språket i oppgavene feil og dermed ikke oppfatter hva oppgaven faktisk går ut på. Disse elevene vil ha stor fordel av å arbeide bevisst med lesing i matematikk og få hjelp til å bygge opp et repertoar av oppgaveformater som de kan kjenne igjen.* Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel Algebra og tall er motoren i matematikken – derfor går matematikkfaget i Norden for halv fart Den internasjonale TIMSS-studien i 2011 viser framgang i norske elevers prestasjoner i matematikk. Problemet er at norske elever fortsatt presterer svært svakt i algebra. Det samme gjør svenske og finske elever. Det tegner seg noe man kan kalle en nordisk profil, som kjennetegnes av for ensidig vekt på anvendt matematikk i dagligsituasjoner og for lite vekt på ren matematikk. Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar. Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Artikkel Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs Analysene i denne caserapporten viser hvor viktig det er å bruke varierte læremidler og ressurser i algebra for å skape forståelse for elevene. Den viser også at oppgaveløsning med digitale læremidler ga mer dynamiske interaksjonsformer og noe mer engasjement hos elevene. Publisert: 26.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever som trur på seg sjølve skårar best i matte Tru og fryktløyse hjelper deg langt på veg, ifølgje forsking på skuleelevar i fire fylke. Publisert: 18.05.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Aspekter ved tallforståelse Tallforståelse er viktig for læring av matematikk, men er mye enn å være "flink til å regne". Diskusjoner med elevene om matematikkens hva, hvordan og hvorfor bidrar til økt motivasjon og bedre prestasjoner. Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet. Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel Rekning i norsk og musikk – og norskfaget som forsvann? Det kan vere stor skilnad på korleis læreplantekstane integrerer grunnleggjande ferdigheiter i dei ulike skulefaga. Dette handlar ikkje minst om fagleg eigenart og faggrenser. Denne artikkelen samanliknar korleis rekning er integrert i høvesvis musikk og norsk. Musikk har meir eller mindre tydelege grenser, og rekning som grunnleggjande ferdigheit ser ut til å vere godt integrert med det musikkfaglege. For norsk er det ganske annleis. Publisert: 04.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015