Fagfellevurdert Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Artikkel Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen I casen Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen følger vi en lærer og en gruppe på 75 elever på 8. trinn (13-åringer) som jobber med ulike læremidler i algebra. Analysene indikerer at elever som brukte Kikora (datamaskin), hadde langt bedre læringsutbytte enn de som brukte DragonBox (Ipad). Publisert: 24.04.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk - Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk? Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Artikkel Gjennombrudd i matteundervisningen En metode som er hentet fra helsevesenet, løfter elevenes nivå i matematikk. Levanger videregående skole har prøvd ut metoden med hell. Publisert: 06.02.2014 Hentet fra NTNU Gemini
Artikkel Øvelse gjør mattemester Selv om du er god i en bestemt type matematikkoppgaver, kan du ikke slurve med å øve på andre typer oppgaver. Det viser ny forskning. Publisert: 13.12.2013 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert Arbeidsminnetrening – Overføringseffekt til matematikk- og leseferdigheter for barn med ADHD? Vil trening av arbeidsminnet kunne brukes for å styrke matematikk- og leseferdigheter hos barn med ADHD? Publisert: 18.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Fagartikkel Matematikkvansker – utfordringer og tiltak Tidlig kartlegging og de gode tiltakene, med den gode læreren, er avgjørende faktorer for å fremme og høyne kompetansen i matematikk hos elevene. Publisert: 13.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Artikkel – Effektiv metode for mattelæring brukes lite En metode som gjør elevene glade i matte, brukes lite i norsk skole. – Hvis frafall i videregående skole handler om manglende motivasjon, kan metoden være en av løsningene, sier forsker. Publisert: 22.07.2012 Hentet fra NTNU Gemini
Fagartikkel Mestring i matematikk Mange elever strever med matematikk og har derfor et dårlig forhold til dette faget. Denne artikkelen beskriver en modell for presis kartlegging av matteferdigheter og hurtig igangsetting av tiltak innenfor skolens ordinære ramme. Publisert: 06.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel Fonologisk bevissthet og matematikkvansker Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering). Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012
Fagartikkel Nysgjerrigper - en motor for motivasjon Nysgjerrigper gir barn forskerkompetanse og gjør dem bevisste på hvordan man tilegner seg kunnskap. I tillegg vil utforskning av tekster, skriving og registrering av resultater i forbindelse med undersøkelsene gjøre at elevene selv føler behovet for å utvikle sine grunnleggende kompetanser. Derfor bør også norsk- og matematikklærere være oppmerksomme på mulighetene som ligger i dette tiltaket. Publisert: 13.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel Spillbasert læring - Håndholdte spillkonsoller i skolen Det er påfallende hvor raskt elever lærer når de holder på med vanskelige dataspill. En skole gjennomførte et prosjekt der man ville undersøke om hjernetrimspill kan hjelpe elevene til å bli bedre i tradisjonell hoderegning. Det viste seg at elevene klarte å løse hoderegningsoppgaver raskere, og at svake elever hadde større forbedring enn de sterke. Publisert: 23.02.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011