Fagartikkel Flerspråklige strategier i engelsk skriveundervisning Læreplanens overordnede del fastslår at det kan være verdifullt for elever å bruke flerspråklighet som ressurs i skolen. En god begynnelse kan være å finne ut hvilke språk dine elever kan, ut over norsk og engelsk. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel «I mix all the språk»– om engelskopplæring i flerspråklige klasserom Elevers flerspråklige bakgrunn blir i liten grad tatt hensyn til i engelsk som tredjespråk, selv når læreren har relevant videreutdanning. Derfor bør forskriften for særskilt språkopplæring revideres, slik at den blir mer i tråd med kommende læreplan. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Video Å være flerspråklig Hva innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig kompetanse og praksis? Publisert: 24.10.2018 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning. Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat Framleis gjer fleirspråklege elevar det noko svakare enn dei einspråklege i Noreg. Men begge gruppene har ei positiv utvikling, og det er grunn til optimisme, viser doktorgradsarbeidet til Olaug Strand. Publisert: 13.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Store karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn Forskere ved OsloMet har nå studert de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring. De finner store forskjeller både i karakterer og hvor mye lekser ungdom gjør. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Omtale Du må kalle en spade for en spade Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden. Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Bedre norsk med skreddersydd språk-app 77 morsmål og 6 norske dialekter. En ny app har norske språkøvelser spesialtilpasset folk på deres eget morsmål. Appen som lanseres i dag, kan være et nyttig verktøy i voksenopplæringen. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra NTNU
Blogg Å sette ord på følelser Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik. Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Lesesenteret