Fagartikkel Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs. Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Liten nytte av å flytte norskopplæring for flyktninger og innvandrere Det diskuteres hvorvidt norskopplæring for flyktninger og innvandrere med høyere utdanning bør tas over av norske universiteter. Ny rapport viser at dette vil kreve store endringer og omfatte svært få, og samfunnsnytten vil trolig være liten. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel Flerspråklige strategier i engelsk skriveundervisning Læreplanens overordnede del fastslår at det kan være verdifullt for elever å bruke flerspråklighet som ressurs i skolen. En god begynnelse kan være å finne ut hvilke språk dine elever kan, ut over norsk og engelsk. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel «I mix all the språk»– om engelskopplæring i flerspråklige klasserom Elevers flerspråklige bakgrunn blir i liten grad tatt hensyn til i engelsk som tredjespråk, selv når læreren har relevant videreutdanning. Derfor bør forskriften for særskilt språkopplæring revideres, slik at den blir mer i tråd med kommende læreplan. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Video Å være flerspråklig Hva innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig kompetanse og praksis? Publisert: 24.10.2018 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning. Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat Framleis gjer fleirspråklege elevar det noko svakare enn dei einspråklege i Noreg. Men begge gruppene har ei positiv utvikling, og det er grunn til optimisme, viser doktorgradsarbeidet til Olaug Strand. Publisert: 13.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Store karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn Forskere ved OsloMet har nå studert de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring. De finner store forskjeller både i karakterer og hvor mye lekser ungdom gjør. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis