Artikkel Vil ha meir dialekt i norskopplæringa Utlendingar som skal lære seg norsk, får ikkje opplæring i dialekter. Det er problematisk for integreringa, meiner HVL-forskar Eldar Heide. Publisert: 11.10.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Derfor bør barnehageansatte ha kompetanse på flyktninger Fordi barn med flyktningebakgrunn kan være spesielt sårbare, er det viktig at alle ansatte i barnehager vet hvordan de skal møte dem. Heftet Flyktningkompetent barnehage gir gode råd. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagartikkel Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole Lovverket gir mulighet for stor variasjon i opplæringstilbudet til barn av arbeidsinnvandrere, og det fins få krav til dokumentasjon. Dersom dette handlingsrommet skal utnyttes til elevenes beste, setter det store krav til ledelse og pedagogisk profesjonalitet. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert Vilje, men manglende handlingskraft - skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap Det er mye som tyder på at både skoleeier og skoleledere kan utnytte ressursene til tospråklig fagopplæring langt bedre dersom dette arbeidet gis større prioritet i kommunen og på skolene. Publisert: 10.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Artikkel Slik bør lærere møte flyktningbarn – Barn med flyktningebakgrunn er en ressurs for skoleklassen sin, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Hva er en god modell for fagopplæring for innvandrere? Det er ikke en enkelt faktor som avgjør hva som gir en god modell for fagopplæring for innvandrere. Det er flere avgjørende faktorer, og de må virke sammen på en god måte. Publisert: 20.04.2017 Hentet fra NIFU
Artikkel Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig. Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Svensk — Fagfellevurdert Språkstörning – med utgångspunkt i grammatiska utvecklingsstadier Barn med språkforstyrrelser har problemer med å tilegne seg førstespråket sitt - til tross for normal hørsel og normale kognitive evner. Tverrspråklig forskning om grammatiske problemer har vist at problemene ser ulike ut i ulike språk. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Blogg Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige? Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål. Publisert: 08.02.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Ungdom med innvandrerbakgrunn har store forventninger til livet i Norge Minoritetselever i Norge har foreldre med lavere utdannelse og inntekt enn majoritetselevene. Men på skolen er både ambisjonsnivået og innsatsen deres svært høy, viser nå en ny studie. Publisert: 23.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Minoritetsspråklige barn vil bli gode i norsk Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen. Publisert: 25.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo