Artikkel Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog. Publisert: 09.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel «I mix all the språk»– om engelskopplæring i flerspråklige klasserom Elevers flerspråklige bakgrunn blir i liten grad tatt hensyn til i engelsk som tredjespråk, selv når læreren har relevant videreutdanning. Derfor bør forskriften for særskilt språkopplæring revideres, slik at den blir mer i tråd med kommende læreplan. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel Flerspråklige strategier i engelsk skriveundervisning Læreplanens overordnede del fastslår at det kan være verdifullt for elever å bruke flerspråklighet som ressurs i skolen. En god begynnelse kan være å finne ut hvilke språk dine elever kan, ut over norsk og engelsk. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 04.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Video Å være flerspråklig Hva innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig kompetanse og praksis? Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning. Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat Framleis gjer fleirspråklege elevar det noko svakare enn dei einspråklege i Noreg. Men begge gruppene har ei positiv utvikling, og det er grunn til optimisme, viser doktorgradsarbeidet til Olaug Strand. Publisert: 13.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Store karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn Forskere ved OsloMet har nå studert de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring. De finner store forskjeller både i karakterer og hvor mye lekser ungdom gjør. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Omtale Du må kalle en spade for en spade Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden. Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Bedre norsk med skreddersydd språk-app 77 morsmål og 6 norske dialekter. En ny app har norske språkøvelser spesialtilpasset folk på deres eget morsmål. Appen som lanseres i dag, kan være et nyttig verktøy i voksenopplæringen. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra NTNU