Artikkel Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Når barnet har et annet morsmål Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Kronikk Elever med ulike bakgrunner er en styrke Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Å kunne to språk er ein styrke, ikkje ei svakheit For Gro Hege Saltnes Urdal vakna interessa for teiknspråk då ho gjekk i klasse med ei som var døv. No leier ho og Benjamin Anible eit av landets største forskingsprosjekt om teiknspråk og tolking. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk! – Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde. Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Språket ditt er viktig! Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig. Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Forskningsnotat Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Ny studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge Et bidrag til forskningsbasert kunnskap om språklige ferdigheter på første- og andrespråket. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring