Fagartikkel Hvordan utvikle kritisk bevissthet? Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring? Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Omtale 11,8 millioner til å forske på musikkundervisning Professor Jens Knigge ser frem til å starte arbeidet. – Vi vet altfor lite om hva elevene lærer av musikkundervisning. Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen I denne artikkelen belyser forfatteren steinerpedagogiske perspektiver på musikk og musikalsk praksis i Steinerskolen i Norge med utgangspunkt i månedsfesten. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5, 2019
Fagartikkel Dybdelæring og skapende arbeidsprosesser Hvordan kan dybdelæring defineres i forhold til kunstfaglige arbeidsprosesser? Hvordan kan dybdelæring oppstå? Disse to spørsmålene er utgangspunktet for Cathrine Fuglestad når hun forsker på egne skapende prosesser. Artikkelen er basert på Fuglestads masteravhandling Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser. Vi får et spennende innblikk i hennes egne skapende arbeidsprosesser og kroppens betydning for læring. I et didaktisk perspektiv argumenterer Fuglestad for at dyp kroppslig involvering potensielt kan gi dypere innsikter, forstått som dybdelæring. Publisert: 30.10.2020 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel Musikkterapi som integrering Ved hjelp av musikk blir flyktninger raskere integrert i Norge. De kan til og med bli popstjerner. Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver? Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Omtale Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken. Publisert: 11.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Forsker på jenter i stemmeskiftet Musikklektor ved Nord universitet, Runa Hestad Jenssen, opplever at både sangere, dirigenter og lærere blir overrasket når hun forteller at også jenter kommer i stemmeskiftet. Publisert: 07.02.2020 Hentet fra Nord Universitet
Omtale Kunnskapsgrunnlaget om kulturskolen til debatt Forskingsrapporten Kultur + skole = sant ble tidligere i høst overlevert Kunnskapsdepartementet. Rapporten, som er utarbeidet av Telemarksforsking og NTNU, er en viktig del av kunnskapsgrunnlaget i forbindelse med den kommende stortingsmeldinga om barne- og ungdomskultur. Publisert: 10.12.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel Stadig flere feirer halloween Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge. Publisert: 29.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Femåringer samler inn forskningsdata I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum. Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert Music and sustainability education – a contradiction? Har musikk og oppmerksom lytting potensial til å styrke studentenes sanselige bevissthet og forbundethet med verden? Denne artikkelen presenterer en gjennomgang av forskning på kunst, musikk og bærekraft i undervisningen, og diskuterer musikkens potensielle rolle på dette feltet. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Acta Didactica Vol. 13, Nr. 2/2019