Artikkel Hjernen din lærer å styre oppmerksomheten bort fra forstyrrende lyder Jo flere uregelmessige smålyder du hører i bakgrunnen, jo mer må hjernen jobbe for å styre oppmerksomheten mot det som er viktig. Det gjør den ved å lære seg å forutse det uforutsette. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Praktisk yrkesopplæring i koronaens tid Da hele Skole-Norge stengte dørene i mars 2020, kastet skoleledere og lærere seg rundt og introduserte ulike digitale løsninger for undervisning og oppfølging av elevene. Yrkesopplæringen har imidlertid noen ekstra utfordringer det ble snakket lite om – hvordan er det mulig å gjennomføre praktisk opplæring når elevene ikke kan komme på skolens verksteder? Publisert: 08.12.2021 Hentet fra Yrke
Artikkel Hvorfor husker vi bedre når vi noterer med penn og papir? Mye av skrivingen foregår digitalt helt fra start på barneskolen. Professor etterlyser mer kritisk tenkning på skjermbruken. Publisert: 08.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen Innføringen av kjerneelementer i fagfornyelsen innebærer at lærere nå må planlegge undervisning på en annen måte enn de har gjort tidligere. Muligheten til å se helheten blir bedre, men mange vil kunne oppleve overgangen som krevende. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel Fra skoletaper til arbeidskar – Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren. Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Musikk og mobilitet Mobilitet betyr bevegelse. Når vi bruker ordet i forbindelse med personer som har nedsatt syn, mener vi evnen til å orientere seg og ta seg frem fra et sted til et annet. Denne artikkelen drøfter hvorvidt musikkutøvelse kan ha god innvirkning på mobilitetsferdigheter hos barn og unge med synshemming. Publisert: 16.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Fagartikkel Forming – et fag uten navn Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel Fra «formingsfabrikk» til utforskende lek Om de minste barna fikk bestemme, ville de velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser? Neppe. De vil heller leke med materialene. Publisert: 15.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel Hvordan utvikle kritisk bevissthet? Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring? Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Omtale 11,8 millioner til å forske på musikkundervisning Professor Jens Knigge ser frem til å starte arbeidet. – Vi vet altfor lite om hva elevene lærer av musikkundervisning. Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen I denne artikkelen belyser forfatteren steinerpedagogiske perspektiver på musikk og musikalsk praksis i Steinerskolen i Norge med utgangspunkt i månedsfesten. Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5, 2019
Fagartikkel Dybdelæring og skapende arbeidsprosesser Hvordan kan dybdelæring defineres i forhold til kunstfaglige arbeidsprosesser? Hvordan kan dybdelæring oppstå? Disse to spørsmålene er utgangspunktet for Cathrine Fuglestad når hun forsker på egne skapende prosesser. Artikkelen er basert på Fuglestads masteravhandling Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser. Vi får et spennende innblikk i hennes egne skapende arbeidsprosesser og kroppens betydning for læring. I et didaktisk perspektiv argumenterer Fuglestad for at dyp kroppslig involvering potensielt kan gi dypere innsikter, forstått som dybdelæring. Publisert: 30.10.2020 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen