Omtale Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Forsker på jenter i stemmeskiftet Musikklektor ved Nord universitet, Runa Hestad Jenssen, opplever at både sangere, dirigenter og lærere blir overrasket når hun forteller at også jenter kommer i stemmeskiftet. Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Nord Universitet
Omtale Kunnskapsgrunnlaget om kulturskolen til debatt Forskingsrapporten Kultur + skole = sant ble tidligere i høst overlevert Kunnskapsdepartementet. Rapporten, som er utarbeidet av Telemarksforsking og NTNU, er en viktig del av kunnskapsgrunnlaget i forbindelse med den kommende stortingsmeldinga om barne- og ungdomskultur. Publisert: 09.12.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel Stadig flere feirer halloween Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge. Publisert: 28.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Femåringer samler inn forskningsdata I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum. Publisert: 14.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert Music and sustainability education – a contradiction? Har musikk og oppmerksom lytting potensial til å styrke studentenes sanselige bevissthet og forbundethet med verden? Denne artikkelen presenterer en gjennomgang av forskning på kunst, musikk og bærekraft i undervisningen, og diskuterer musikkens potensielle rolle på dette feltet. Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Acta Didactica Vol. 13, 2/2019
Artikkel Slik kan tegning styrke kreativiteten – Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø. Publisert: 04.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt. Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Kronikk Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler. Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning Det er viktig at musikkutdanningsinstitusjonene gir sine ansatte tilstrekkelig informasjon og opplæring i bruk av digitale læringsressurser, slik at de som underviser er bevisst de digitale læringsressursenes styrker og svakheter. Publisert: 06.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Fagfellevurdert Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer. Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Fagfellevurdert Den langsomme veien er den raskeste Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt. Publisert: 04.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018