Artikkel Konkurranse påvirker lærernes verdier – En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal. Publisert: 12.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 13.09.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Fagfellevurdert Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer. Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Artikkel Sporene etter reformasjonen i norsk skole På 1500-tallet skjedde det store religiøse og kulturelle omveltninger i Europa. Den katolske kirken mister sin sterke maktposisjon og vi får den Lutherske og reformerte kirke med sine nye måter å se verden på. Hvilke spor av reformasjonen finner vi i norsk skole i dag? Publisert: 19.12.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Mangfoldets utfordringer og muligheter sett gjennom religionsdidaktisk forskning. Et nordisk overblikk Nyere religionsdidaktisk forskning har bidratt mye til å beskrive hvordan religion og livssyn på komplekse måter veves sammen med andre innslag i barn og unges liv og slik utgjør læreforutsetninger som må tas hensyn til. Det er ikke et harmonisk og idylliserende bilde av mangfoldet som tegnes opp, til tross for at forskningen har en gjennomgående solidarisk holdning til elever og lærere. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica 3/17
Omtale Kulturarv, tradisjoner og verdier Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter. Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Den filosofiske boksen Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling? Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Danning skjer gjennom refleksjon Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Høy terskel for å markere andre høytider enn de kristne Barnehager unnlater å markere andre religiøse høytider enn de kristne fordi personalet ikke føler seg kompetente. Forskere mener de bør spille mer på foreldre fra andre kulturer. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Skriving i religionsfaget Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget. Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Er det mange måter å være norsk på? Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på. Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring