Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Hvordan kan bilder brukes i undervisning? Økt visuell kompetanse kan bidra til elevers danningsprosess. Bruk av bilder i undervisningen kan skape undring, kritisk tenkning og refleksjon i en tid med falske nyheter og ulovlig deling av private bilder. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Podcast Lærerrommet: Skolegudstjenester - skal flest mulig med? Hva er de beste alternativene til skolegudstjeneste for dem som ikke vil ha salmesang og forkynnelse midt i skoletida? Hør på podkasten Lærerrommet. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Stor variasjon i holdningen til evolusjonsteorien i kristne friskoler Bare et mindretall av elevene ved kristne friskoler lærer at evolusjonsteorien ikke stemmer, ifølge en ny undersøkelse. Publisert: 16.10.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Konkurranse påvirker lærernes verdier – En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal. Publisert: 11.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 12.09.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Fagfellevurdert Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer. Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel Sporene etter reformasjonen i norsk skole På 1500-tallet skjedde det store religiøse og kulturelle omveltninger i Europa. Den katolske kirken mister sin sterke maktposisjon og vi får den Lutherske og reformerte kirke med sine nye måter å se verden på. Hvilke spor av reformasjonen finner vi i norsk skole i dag? Publisert: 19.12.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Mangfoldets utfordringer og muligheter sett gjennom religionsdidaktisk forskning. Et nordisk overblikk Nyere religionsdidaktisk forskning har bidratt mye til å beskrive hvordan religion og livssyn på komplekse måter veves sammen med andre innslag i barn og unges liv og slik utgjør læreforutsetninger som må tas hensyn til. Det er ikke et harmonisk og idylliserende bilde av mangfoldet som tegnes opp, til tross for at forskningen har en gjennomgående solidarisk holdning til elever og lærere. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica 3/17
Omtale Kulturarv, tradisjoner og verdier Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter. Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Den filosofiske boksen Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling? Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016