Artikkel - Einsemd er like farleg som usunn mat Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor. Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast Episode 16: Rasisme i skolen Skolen er det stedet flest unge opplever å møte rasisme, viser en rapport. Men mange lærere er usikre på hvordan de skal takle dette i klasserommet. Publisert: 01.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik kan lærerne sikre en god skolestart for alle Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide. Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle. Publisert: 11.07.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Runddansen mellom relasjonar og læring Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet. Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Må en lærer like alle elever? Hva er en god relasjon mellom elever og lærere? Publisert: 05.06.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap? Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Artikkel Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt. Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Artikkel Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling. Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie av hvordan læreren påvirker engasjementet hos elevene. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik snakkar elevane om læraren Det er viktig for elevane å kunne le saman med læraren og at lærarane snakkar med dei som jamstilte. Ein ny studie gir eit blikk inn i korleis elevane snakkar om og ser på læraren. Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale – Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole. Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole. Publisert: 07.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn