Artikkel Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling. Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie av hvordan læreren påvirker engasjementet hos elevene. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik snakkar elevane om læraren Det er viktig for elevane å kunne le saman med læraren og at lærarane snakkar med dei som jamstilte. Ein ny studie gir eit blikk inn i korleis elevane snakkar om og ser på læraren. Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale – Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole. Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever med lave karakterer opplever mindre støtte fra læreren Flinke elever opplever mer støtte fra læreren enn de som har dårlige karakterer. Dette viser en ny undersøkelse fra videregående skole. Publisert: 07.02.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning. Publisert: 30.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Sosial bakgrunn og fattigdom påvirker barns læring Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Læreren viktig for hvilke mål elevene setter seg på skolen Hvordan læreren ser på læring er viktig for elevenes målorientering på skolen. Det viser forskning gjort ved Læringsmiljøsenteret. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving Fair play er eit vel etablert omgrep i idretten og idrettsfilosofien, og fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Men korleis oppfattar lærarane fair play-omgrepet, og korleis praktiserer dei det i kroppsøvingsundervisinga? Publisert: 31.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Blogg Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person? Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Lærertyper på videregående Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet. Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet