Blogg Har du et trygt og godt skolemiljø? Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket? Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Aktivitetsplikten i praksis Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet. Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel - Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter. Publisert: 19.06.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene Vi trenger en lærerutdanning som våger å utfordre lærerstudentene på holdninger og handlinger. Læreplanens generelle del har dette som mål, men i skolens styringsdokumenter ser relasjonskompetansen ut til i stadig større grad å måtte vike plassen for krav til kompetanse innenfor de sentrale fagene. Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Når bilder sier mer enn tusen ord Ungdom som bruker bildedelingstjenester utvikler en sterk bevissthet i forhold til seg selv og sine identiteter, både online og offline. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Livet på Instagram - Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap Denne artikkelen handler om hvordan ungdommer skaper seg selv, håndterer vennerelasjoner og kommuniserer med hverandre både visuelt og skriftlig på Instagram. Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 17) 1/2017
Artikkel Klasserommet minutt for minutt Læraren kan orkestrere det som skjer sosialt i klasserommet. Kva rolle dette spelar i undervisning og korleis ein kan optimalisere undervisning ved å manipulere, orkestrere og koreografere kva type interaksjon elevar får oppleve i klasserommet, det er det vi studerer. Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Russetiden – en opplevelse av tilhørighet? Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet? Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Retning og hensikt i klassesamtalene Elever i skolen skal lære å samtale og trenger en samtalekultur som er gjensidig og støttende. Men det er ikke tilstrekkelig at elevene prater, samtalene skal også ha en retning og hensikt. Det krever planlegging og ledelse fra lærerens side. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagfellevurdert Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv Erfaringer med ICDP (International Child Development Programme) i skole og barnehage Relasjonskompetanse vektlegges i forskingen som viktig i utøvelse av pedagogisk virksomhet. I denne artikkelen undersøker vi en måte å trene og utvikle slik relasjonell kompetanse. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2017
Artikkel – Alle kan jobbe kreativt Det er en myte at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk eller bare «tenke utenfor boksen». Så hvordan kan ledere bruke sin og de ansattes kreativitet i barnehage og skole? Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Mat og måltider som dannelsesarena Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet