Artikkel Klasserommet minutt for minutt Læraren kan orkestrere det som skjer sosialt i klasserommet. Kva rolle dette spelar i undervisning og korleis ein kan optimalisere undervisning ved å manipulere, orkestrere og koreografere kva type interaksjon elevar får oppleve i klasserommet, det er det vi studerer. Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Russetiden – en opplevelse av tilhørighet? Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet? Publisert: 27.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Retning og hensikt i klassesamtalene Elever i skolen skal lære å samtale og trenger en samtalekultur som er gjensidig og støttende. Men det er ikke tilstrekkelig at elevene prater, samtalene skal også ha en retning og hensikt. Det krever planlegging og ledelse fra lærerens side. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagfellevurdert Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv Erfaringer med ICDP (International Child Development Programme) i skole og barnehage Relasjonskompetanse vektlegges i forskingen som viktig i utøvelse av pedagogisk virksomhet. I denne artikkelen undersøker vi en måte å trene og utvikle slik relasjonell kompetanse. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2017
Artikkel – Alle kan jobbe kreativt Det er en myte at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk eller bare «tenke utenfor boksen». Så hvordan kan ledere bruke sin og de ansattes kreativitet i barnehage og skole? Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Mat og måltider som dannelsesarena Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Barn trenger ulike relasjoner Barn trenger både vertikale og horisontale relasjoner, men hva skiller dem? Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Artikkel Venner er viktig for de som blir mobbet Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere. Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen. Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel Sosial angst i barnehagen Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem. Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Blogg Hvert menneske er unikt og tilhører en intersubjektiv verden Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Gode barnehageliv