Fagartikkel Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? Mens elever, lærere og foreldre er begeistret over internasjonale uker, er forskningslitteraturen skeptisk og mener slike tiltak kan forsterke skillelinjer blant elevene. Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Blogg Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom. Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Godt relasjonsarbeid gir effektive skoler Tilknytningsteorien har bevegd seg fra å handle om tidlig samspill mellom mor og barn til å kunne brukes som grunnlag for bevisst relasjonsarbeid i skolen. Publisert: 15.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1 2017
Fagartikkel Se eleven innenfra - Trygge barn i en mentaliserende skole Barn trenger å kjenne at voksne passer på, hjelper til og bryr seg. Det gjelder også barn i skolen. Derfor må læreren ikke bare ta ansvar for selve undervisningen, men også for omsorgen og kvaliteten på relasjonene. Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Småbarna oversett under måltidet Barna i noen barnehager sitter svært lenge til bords uten at personalet er til stede i samspill eller samtaler, viser ny forskning. For første gang er måltider omtalt i rammeplanen. Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor. Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Læreren og elevenes vennskap Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever. Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Lærar-elev-relasjonen som beskyttande faktor eller risikofaktor for elevar med spesialundervisning Gode relasjonar mellom lærar og elev er viktig for alle elevar. Gjeld dette særleg for elevar med spesialundervisning? Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 5-2016
Fagfellevurdert Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt. Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagartikkel Og bakom står læreren: Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker For elever med samspills- og atferdsvansker er skolen i et livsløpsperspektiv den viktigste sosiale institusjonen for enten integrasjon eller marginalisering i samfunnslivet. Derfor må lærere ha inngående teoretisk kunnskap om samspills- og atferdsvansker. Det dreier seg om å bedre lærerens handlingskompetanse og evne til å bruke skjønn i nye og uforutsette situasjoner. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel – Både mobber og mobbeoffer sliter med å takle livet Barn og ungdom som mobber eller er mobbeoffer møter stress og vanskelige situasjoner på den samme måten. Begge har også like dårlig sosial kompetanse. Publisert: 17.08.2016 Hentet fra NTNU
Artikkel 8 veier til et godt samspill Relasjoner smitter mer enn influensa, mener psykolog Anne Linder. Derfor er et godt samspill i barnehagen viktig. Publisert: 16.08.2016 Hentet fra Første steg 3/2016