Blogg Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Barn trenger ulike relasjoner Barn trenger både vertikale og horisontale relasjoner, men hva skiller dem? Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Artikkel Venner er viktig for de som blir mobbet Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere. Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen. Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel Sosial angst i barnehagen Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem. Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Blogg Hvert menneske er unikt og tilhører en intersubjektiv verden Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Når barn stenges ute i barnehagen Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre. Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Fagartikkel Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? Mens elever, lærere og foreldre er begeistret over internasjonale uker, er forskningslitteraturen skeptisk og mener slike tiltak kan forsterke skillelinjer blant elevene. Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Blogg Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom. Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Godt relasjonsarbeid gir effektive skoler Tilknytningsteorien har bevegd seg fra å handle om tidlig samspill mellom mor og barn til å kunne brukes som grunnlag for bevisst relasjonsarbeid i skolen. Publisert: 15.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1 2017
Fagartikkel Se eleven innenfra - Trygge barn i en mentaliserende skole Barn trenger å kjenne at voksne passer på, hjelper til og bryr seg. Det gjelder også barn i skolen. Derfor må læreren ikke bare ta ansvar for selve undervisningen, men også for omsorgen og kvaliteten på relasjonene. Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Småbarna oversett under måltidet Barna i noen barnehager sitter svært lenge til bords uten at personalet er til stede i samspill eller samtaler, viser ny forskning. For første gang er måltider omtalt i rammeplanen. Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016