Fagfellevurdert Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner Denne artikkelen antyder at unge søker tilknytning gjennom grupper og det kollektive, heller enn det å frigjøre seg. Kanskje bør det utvikles en tenkning om tilknytning snarere enn individualisering? Publisert: 03.01.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 3) 1/2017
Artikkel Lette høyrselstap kan gi sosiale vanskar Barn med lette eller moderate høyrselstap har større sosiale vanskar enn andre barn. Barna får minst vanskar om høyrselstapet blir oppdaga og tatt omsyn til tidleg. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2017
Artikkel Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer. Publisert: 03.10.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Lærerens sensitivitet Sensitivitet betyr følsomhet, evne til å fange opp signaler og å respondere på dem. Positiv lærersensitivitet er lærerens følsomhet for og evne til å respondere på enkeltelevenes og klassens behov. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov Hvert barn er unikt og skal behandles som det. Men balansen mellom å sosialisere et barn inn i et fellesskap og la det få lov til å være en unik person er hårfin. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Blogg Har du et trygt og godt skolemiljø? Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket? Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Aktivitetsplikten i praksis Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet. Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel - Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter. Publisert: 19.06.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Relasjonskompetanse inn i lærerutdanningene Vi trenger en lærerutdanning som våger å utfordre lærerstudentene på holdninger og handlinger. Læreplanens generelle del har dette som mål, men i skolens styringsdokumenter ser relasjonskompetansen ut til i stadig større grad å måtte vike plassen for krav til kompetanse innenfor de sentrale fagene. Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Når bilder sier mer enn tusen ord Ungdom som bruker bildedelingstjenester utvikler en sterk bevissthet i forhold til seg selv og sine identiteter, både online og offline. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Livet på Instagram - Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap Denne artikkelen handler om hvordan ungdommer skaper seg selv, håndterer vennerelasjoner og kommuniserer med hverandre både visuelt og skriftlig på Instagram. Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 17) 1/2017
Artikkel Klasserommet minutt for minutt Læraren kan orkestrere det som skjer sosialt i klasserommet. Kva rolle dette spelar i undervisning og korleis ein kan optimalisere undervisning ved å manipulere, orkestrere og koreografere kva type interaksjon elevar får oppleve i klasserommet, det er det vi studerer. Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret