Fagfellevurdert Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular. Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Fagfellevurdert Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Artikkel Er framtidens lærere forberedt på å snakke om sex? Norske lærere etterlyser en styrking av seksualundervisningen i utdanningen. Forskning viser at problemet er globalt: Lærerutdanningene klarer ikke å forberede lærerstudenter til å ta sexpraten med elevene. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik blir du en god leder i det offentlige Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert «… for eg skal ha eit godt lag»: Friluftslivslærarar si organisering av klassen på tur Å studere friluftslivsklassar på tur er studiar av små komplekse, dynamiske og sosiale system. Friluftslivslæraren er ein integrert del av dette systemet og leiaren av det. Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Podcast BLUPODDEN Leiing i den lærande barnehagen Undrar du deg over leiaren si rolle i utvikling av lærande fellesskap i barnehagen? Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Hvordan jobber frivillige organisasjoner med inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter? – Organiserte fritidsaktiviteter er viktige for at barn og unge får oppleve fellesskap, tilhørighet og mestring viser en ny rapport. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse? Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser. Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021