Fagartikkel Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Hvordan jobber frivillige organisasjoner med inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter? – Organiserte fritidsaktiviteter er viktige for at barn og unge får oppleve fellesskap, tilhørighet og mestring viser en ny rapport. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse? Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser. Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Blogg KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget? KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes. Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Hvorfor ser færre unge lyst på livet? Utviklingen for opplevd livskvalitet blant ungdom og yngre voksne i Norge Tidligere lå yngre høyest i opplevd livskvalitet. Nå ligger de lavest. Nedgangen blant ungdom og yngre voksne i Norge i tiåret 2009–2019 må kunne kalles dramatisk, og det å forstå hva som har skapt den blir viktig om en skal klare å snu utviklingstendensen. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Artikkel Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever? Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen? Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagfellevurdert Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021