Fagfellevurdert Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer? Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagfellevurdert Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen» Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling. Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Blogg La dei eldste elevane lese for dei yngste Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling Barn som tøyer grenser, mangel på personale og tidspress gjør at barnehageansatte blir sinte, ifølge ny studie. Hvordan de ansatte takler eget sinne, er viktig for relasjonen til barna og den profesjonelle utviklingen. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Blogg Kampen mot konkurranse i skolen Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring? Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen? For noen år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si at vi skulle slutte å snakke om vennskap i barnehagen. Det var da jeg hørte om at noen barnehager opererte med vennskapsgaranti, at jeg begynte å lure. Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Innsatsen til adoptivfamilier bør styrkes i den første tiden etter at barnet er adoptert Mange adoptivforeldre overlates til seg selv, når de egentlig trenger veiledning fra fagfolk i hvordan de skal samspille med sitt nye barn. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater? DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Bruk av smertestillende kan være et signal om at ungdom sliter psykisk Ungdom med angst og depresjon bruker reseptfrie smertestillende medisiner langt oftere enn andre unge, viser en ny studie. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Fagfellevurdert Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om. Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021