Fagfellevurdert Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST) Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen» Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagfellevurdert Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år – Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker. Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus. Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Lærere som mobber elever Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever. Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Artikkel Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU. Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Skoleledernettverk som arena for læring og støtte Skoleledernettverk, som tidligere ble dannet på selvstendig initiativ, er etter hvert blitt en obligatorisk innretning hvor skoleeier har en viss innflytelse på agendaen. Studien søker å belyse nettverkssamarbeid som arena for læring og støtte i en tid da det stilles store forventninger og krav til skoleledere. Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 1/2021
Kronikk Vær nysgjerrig på barns spilling Tenk om din partner hadde fnyst hver gang du fant fram strikketøy eller himlet med øynene når du satte på sportssending. Om dine kolleger spurte «er det sunt da?» når du fortalte om en helg på hundestevne, i klatrevegg eller på korpsøvelse? At ingen brydde seg om det du brenner for? Slik er det for mange barn og unge også. De har ingen voksne som spør hvordan spillingen har vært, eller viser interesse når de forteller hva de har oppnådd. Publisert: 29.10.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei. Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet