Fagartikkel Når skolefravær blir et problem Det finnes mange grunner til at noen elever velger ikke å møte opp på skolen. Derfor er det også mange ulike tiltak som må vurderes når man skal prøve å få eleven tilbake til skolen og undervisningen. Publisert: 17.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer. Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Omtale Frafallsstudie med overraskende funn Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Hvorfor bryr ikke pedagogene seg mer om design? Verktøy muliggjør, rammer inn og begrenser aktiviteten vår. På samme måte er det med digitale læringsressurser. Hvordan de digitale verktøyene er designet, betyr mye for læringsmulighetene. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse Elevenes forventninger om å delta i demokratiet har tydelig sammenheng med demokratisk mestringstro og demokratikunnskap. Deres opplevelse av klassemiljø og omfang av undervisning om demokratiske institusjoner hadde derimot liten betydning. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagfellevurdert Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. Vi undersøker hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 5) 2/2021
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid Artikkelforfatteren drøfter her bekymringer han har for dagens skole, der lærerne mer og mer blir fratatt ansvaret for hva som er god kvalitet og riktige metoder for lærerarbeid. Han mener at en resultatorientert praksis spiser opp tiden med testing, dokumentasjon og forberedelse til neste predikerte øvelse, noe som medfører at skolekulturen blir et sted der stadig flere elever og lærere ikke føler seg hjemme. Publisert: 07.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel Elever med synshemming – på nett med de andre Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever. Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020