Kronikk Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater? DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Bruk av smertestillende kan være et signal om at ungdom sliter psykisk Ungdom med angst og depresjon bruker reseptfrie smertestillende medisiner langt oftere enn andre unge, viser en ny studie. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Fagfellevurdert Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om. Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST) Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen» Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagfellevurdert Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år – Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker. Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus. Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no