Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Omtale Frafallsstudie med overraskende funn Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Hvorfor bryr ikke pedagogene seg mer om design? Verktøy muliggjør, rammer inn og begrenser aktiviteten vår. På samme måte er det med digitale læringsressurser. Hvordan de digitale verktøyene er designet, betyr mye for læringsmulighetene. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse Elevenes forventninger om å delta i demokratiet har tydelig sammenheng med demokratisk mestringstro og demokratikunnskap. Deres opplevelse av klassemiljø og omfang av undervisning om demokratiske institusjoner hadde derimot liten betydning. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagfellevurdert Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. Vi undersøker hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 5) 2/2021
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagartikkel De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid Artikkelforfatteren drøfter her bekymringer han har for dagens skole, der lærerne mer og mer blir fratatt ansvaret for hva som er god kvalitet og riktige metoder for lærerarbeid. Han mener at en resultatorientert praksis spiser opp tiden med testing, dokumentasjon og forberedelse til neste predikerte øvelse, noe som medfører at skolekulturen blir et sted der stadig flere elever og lærere ikke føler seg hjemme. Publisert: 07.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel Elever med synshemming – på nett med de andre Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever. Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagfellevurdert Barns erfaringer i barnevernet Det er påvist svakheter i barnevernets kunnskapsgrunnlag så vel som i den praktiske utøvelsen. Det blir ofte ikke gjennomført samtaler med barn, og kvaliteten er vekslende. Denne studien undersøker hvordan utøvere i det kommunale barnevernet går fram når de lytter til barns erfaringer. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagartikkel Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan se ut til å legge vekt på den enkeltes ansvar for å ta kloke valg. Slik risikerer man å formidle at hvis du ikke mestrer livet, så har du deg selv å takke. Samfunnets og fellesskapets rolle må trekkes inn i større grad. Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021