Artikkel Jobber sammen for barnas beste – Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid. Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Å sjå og skapa gode augeblikk frå barns ståstad Kan barnevogna vera ein god arena for møter mellom de yngste barna i barnehagen? Eller skapar me vaksne dei beste møta mellom barn når me går på tur? Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Unge vet ikke hva de skal gjøre når venner radikaliseres Norske ungdommer er usikre på hvor de skal henvende seg når de bekymrer seg for venners radikalisering, ifølge ny rapport om ungdom og ekstremisme. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Læring for livet (8) Livsmestring som tverrfaglig tema i skolen Livsmestring er blitt tverrfaglig tema i skolen. Kan det diskuteres? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft. Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Sinte barn er ikkje unormale Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra enn om toåringar får raserianfall. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Vil læreplanen bidra til danning av elevane? Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Podcast Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo