Video Læring for livet (8) Livsmestring som tverrfaglig tema i skolen Livsmestring er blitt tverrfaglig tema i skolen. Kan det diskuteres? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft. Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Sinte barn er ikkje unormale Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra enn om toåringar får raserianfall. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Vil læreplanen bidra til danning av elevane? Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Podcast Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen Samhandlingsmønsteret som blir dokumentert i denne studien, viser at veiledningssamtaler ikke nødvendigvis er flerstemmige selv om flere deltakere møtes. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Årg. 6) 1/2021
Kronikk Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk På samme lag for barn som strever med å gå på skolen Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe kreves et godt samarbeid mellom alle involverte aktører og at alle spiller på samme lag. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning