Kronikk Skolegang handler mye om smerte Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte. Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Tenåringsjenter i Norge sliter med angst og depresjonssymptomer – Timevis med scrolling på skjermen og sosiale medier truer mange grunnleggende menneskelige behov, mener professor Steinar Krokstad. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp? Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Forskningsnotat God rektor, god skule, god læring Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren. Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagartikkel Leiingspraksis i vidaregåande skule – om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet Det er kanskje ikkje kunnskap som er mangelvare i vidaregåande skule, men heller leiing som fremjar kunnskapsdeling i kollegia. Skuleleiarar kan gjere ein stor skilnad gjennom ulike måtar å leie på. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Podcast BluPodden: Trøbbel eller moro med flagg? Å bruke nasjonalflagg som symbol på mangfold og fest er vanlig praksis i norske barnehager, men ikke alle opplever dette som noe positivt. Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Jobber sammen for barnas beste – Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid. Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Å sjå og skapa gode augeblikk frå barns ståstad Kan barnevogna vera ein god arena for møter mellom de yngste barna i barnehagen? Eller skapar me vaksne dei beste møta mellom barn når me går på tur? Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet