Artikkel Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagfellevurdert Nettbasert undervisning i grunnskolen – hva fremmer og hemmer elevenes læring? Kan nettbasert undervisning være veien å gå hvis en kommune skal opprettholde en desentralisert skolestruktur og bosettingen skal fortsette? Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling? Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det? Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagfellevurdert Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna? Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Artikkel Du må lære å feile for å bli kreativ Frykt for å mislykkes og for høye forventninger blokkerer det kreative arbeidet. Publisert: 07.12.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Hvordan fordele ordet i klasserommet Meningen med å la elevene ta initiativ ved å rekke opp hånden var opprinnelig en metode for å aktivisere alle i arbeidet med lærestoffet gjennom samtale. Slik fungerer det ikke i dag. Vi må derfor finne andre måter å fordele ordet på. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel Hvordan lærere kan utvikle sin profesjonsetiske kompetanse Gode profesjonsetiske avgjørelser er avhengige av at læreren ikke blir sittende alene med sine valg basert på egne erfaringer, men får anledning til å utvikle seg gjennom å analysere og diskutere slike problemstillinger i fellesskap. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Podcast Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen? Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med? Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel En fjortenårings sorg og skolens betydning Innspill: «Jeg hadde sagt at hun kan gjøre så godt hun kan, men kanskje ikke stille så høye krav til seg selv når det gjelder fag og lekser akkurat nå.» Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no