Fagartikkel Fem tips til god språkstimulering i barnehagen Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på. Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel Læring i barnehagen – er det så nytt? Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagfellevurdert Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap 12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert Friluftslivslærarar sin profesjonskunnskap i lys av omgrepa pedagogisk risiko og pedagogisk virtuositet Denne studien viser det menneskelege aspektet i lærargjerninga i møte med elevar i naturen. Leiarskapet er nakent, friluftslivslæraren står meir åleine i avgjerdene sine, rommet for å feile og meistre blir tydeleg. Publisert: 24.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter». Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt. Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel Vi kan overhøre mange lyder, men ikke stemmen Oppmerksomheten vår har en grense som gjør at vi ikke får med oss alle lyder. Ny forskning tyder likevel på at vi alltid får med oss menneskestemmen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022