Fagfellevurdert «Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse? Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Fagartikkel Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer. Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges? Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue. Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagartikkel Fem tips til god språkstimulering i barnehagen Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på. Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel Læring i barnehagen – er det så nytt? Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagfellevurdert Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap 12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert Friluftslivslærarar sin profesjonskunnskap i lys av omgrepa pedagogisk risiko og pedagogisk virtuositet Denne studien viser det menneskelege aspektet i lærargjerninga i møte med elevar i naturen. Leiarskapet er nakent, friluftslivslæraren står meir åleine i avgjerdene sine, rommet for å feile og meistre blir tydeleg. Publisert: 24.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter». Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt. Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022