Fagfellevurdert Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet? I overordnet del av Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring løftet frem som ett av tre nye tverrfaglige temaer. Det er imidlertid uttrykt usikkerhet rundt hvordan særlig livsmestring skal forstås og operasjonaliseres. Publisert: I dag Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Artikkel Effekten av folkehelse og livsmestring Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring har allerede fått virke i skolen i noen år. Nå skal et forskningsprosjekt undersøke hvilken effekt dette tiltaket har hatt. Man vil også prøve å finne ut hvilken måte å undervise på som egner seg best. Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Bedre skole
Artikkel Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad. Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra? Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Dansk — Fagfellevurdert Pædagogers betydning for børns oplevelser af leg: ”Du må ikke grille en baby”. Om hvordan voksnes handlinger i og omkring børns leg i børnehaven har betydning for børns oplevelser af leg som sjov Børns viden om leg som sjov kan styrke det legende og børnecentrerede i den nordiske pædagogfaglighed. Publisert: 10.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Artikkel Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter – Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl. Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagartikkel Skolens pusterom – romlige og sosiale kvaliteter ved skolebiblioteket Bibliotekrommet kan på sitt beste være en faglig og sosial arena for elevene – men kanskje er rollen som fristed like viktig? Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet? Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Artikkel Skriver doktorgrad om livsmestring Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Vil bygge sterkere undervisningskultur Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Derfor bør du unngå å stille et barn det samme spørsmålet flere ganger KRONIKK: Barn som blir stilt et gjentakende spørsmål, vil med stor sannsynlighet endre svaret fra gang til gang. Publisert: 05.11.2024 Hentet fra forskning.no
Podcast Forskning på livsmestring Hva er livsmestring, eller life skills som det heter på engelsk, hvilke sider av fenomenet har det blitt forsket på, og hvordan kan det koples til fagfornyelsen i skolen? Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning