Artikkel Danning skjer gjennom refleksjon Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Fagfellevurdert Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen I norske barnehager består dagene hovedsakelig av ikke-planlagte og spontane aktiviteter som barna selv i stor grad velger å delta i. Hvordan kan spontane hverdagssamtaler mellom barn og barnehagelærere støtte og fremme tidlig litterasitet? Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Artikkel Ikke alle barn har medbestemmelse i barnehagen Barn som går i barnehage har ulik sosial bakgrunn. Barnehagen kan bidra til å jevne ut de sosiale forskjellene, men da må personalet ha blikk for det enkelte barnet. Det har de ikke alltid, mener Lone Svinth. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Både kropp og sinn er med når barn lærer Barns forhold til naturvitskap er nært knytt til kroppen. Barnehagelærarar må derfor vere både fysisk og kjenslebundne til stades når dei jobbar med vitskapleg utforsking i barnehagen. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Høy terskel for å markere andre høytider enn de kristne Barnehager unnlater å markere andre religiøse høytider enn de kristne fordi personalet ikke føler seg kompetente. Forskere mener de bør spille mer på foreldre fra andre kulturer. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Ta vare på tvilen! Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Slik blir skolestarten smidigere De aller første skoledagene kan være utfordrende. Ny doktorgradsavhandling ser på hvordan overgangen fra barnehagen kan bli mer sømløs. Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Åpne barnehager som rekrutteringsarena for ordinær barnehage Ulikt eierskap gir ulikt fokus på rekruttering til ordinær barnehage. De som leder kommunale barnehager med 4-5 åpningsdager i uka og mange minoritetsspråklige brukere tror mest på rekrutteringseffekter i sin åpne barnehage. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Artikkel Ikkje berre kos i barnehagen Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar. Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Er barn i barnehagen ute for å være ute? Er det en praksis i norske barnehager at det å være ute i seg selv er et kvalitetstegn? En ny studie om utelek tyder på det. Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Kronikk En venn kan ikke være perfekt Vi må anerkjenne barns vennskap, fordi vennskap åpner opp verden. Publisert: 07.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016