Fagfellevurdert Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek Denne artikkelen undersøker barns konstruksjon av identitetsfortellinger i barnehagen. Studien legger et sosiologisk perspektiv til grunn for drøftingen og undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det. Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast BluPodden: Trøbbel eller moro med flagg? Å bruke nasjonalflagg som symbol på mangfold og fest er vanlig praksis i norske barnehager, men ikke alle opplever dette som noe positivt. Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Jobber sammen for barnas beste – Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningsnotat Leik som traumeterapi Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Å sjå og skapa gode augeblikk frå barns ståstad Kan barnevogna vera ein god arena for møter mellom de yngste barna i barnehagen? Eller skapar me vaksne dei beste møta mellom barn når me går på tur? Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert PPT på nett i barnehager Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune? Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen – SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast BluPodden: Nyutdanna barnehagelærar, hjelpetrengande eller visjonære? Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet