Fagfellevurdert Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler Det å kvalifisere til forskningsbasert yrkesutøvelse, er en oppgave som lærerutdannere ved høgskoler og universiteter må samarbeide med lærerutdannere i praksisskoler om. Dette samarbeidet kan være en utfordring for lærerutdannere på begge læringsarenaene. Publisert: 14.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Omtale Nettbasert samarbeidslæring Hvordan kan man designe et nettbasert kurs for å styrke samarbeidslæring og studentaktivitet? Publisert: 11.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Educational expeditions - et norsk perspektiv Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet? Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel I pedagogikkens navn Pedagogikken er i ferd med å bli usynlig som fag. Altfor mange fagdisipliner har utgitt seg for å være «pedagogikk» og dermed invadert det pedagogiske domenet. Pedagogene har ikke tatt vare på faget sitt, og skolen og elevene står igjen som tapere. Publisert: 12.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagfellevurdert Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen; Hvilke utfordringer gir den universiteter og høgskoler? Hvorfor er det så store variasjoner i universitetenes og høgskolenes arbeid med skikkethetsvurderingen? Publisert: 05.02.2015 Hentet fra Uniped (Vol. 38) 1/2015
Fagfellevurdert Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter Tester med tilbakemeldinger kan gjøre mer enn å evaluere studenter og bidra til fremtidig læring. Publisert: 03.12.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagfellevurdert Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagfellevurdert Hvordan stimulere de flinkeste studentene? Denne studien skisserer hvordan en konkret læringsaktivitet i form av en faglig konkurranse har bidratt til dybdelæring for en spesifikk gruppe studenter. Effekten er at de har prestert bedre til eksamen enn øvrige studenter. Publisert: 22.08.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 3/2014
Fagfellevurdert «Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt? - Utforming av spørsmål, form for respons og bruk av smågrupper er viktige elementer som kan understøtte studenters læring når bruken av klikkere inngår i forelesninger. Publisert: 30.05.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 2/2014
Fagfellevurdert Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger Hvordan oppleves PC-bruk av studentene? Mener de at PC hører hjemme i forelesningssalen, og i hvilken utstrekning benytter de seg av PC? Publisert: 01.04.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 1/2014
Fagfellevurdert Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis? Denne artikkelen argumenterer for at refleksjon er viktig i lærerutdanningen, slik forskning dokumenterer at den er det innenfor den profesjonelle utøvelse av læreryrket. Den drøfter også ulike pedagogiske praksiser som kan styrke refleksjonsprosessen i lærerutdanningen. Publisert: 28.01.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 36) 1/2013
Fagartikkel Erfaringer med ressursgruppe for studenter med AD/HD Denne artikkelen drøfter i hvilken grad ressursgruppe som tilretteleggingsmetode, kan være til hjelp for studenter ved universitet/høgskole Publisert: 09.03.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012