Artikkel Er naturfag i trøbbel? En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Forsøk i skolen Randomiserte forsøk er en forskningsmetode som kan avdekke sannsynlige årsaksforklaringer, og dermed si om tiltak virker eller ikke. To større forskningsprosjekter bruker denne metoden for å avdekke hvilken effekt lærertetthet har på elevenes læring. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Lite mikroskop med stor betydning Med et enkelt og foldbart mikroskop har Sheri Bastien fått barn og unge i fattige land engasjert i hvordan bakterier og virus sprer seg, og i å forstå betydningen av å vaske hender. Det kan redde mange liv. Publisert: 28.04.2020 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Kronikk Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Fagartikkel Undervisningskvalitet og elevenes læring I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Åtte myter om hjernen Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet? Publisert: 16.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Kortslutning om forskning DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene. Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Blogg Er det lurt å “lære kidsa koding” i skolen? Ny kunnskapsoppsummering Hvorvidt man bør “lære kidsa koding”, altså programmeringsferdigheter, har vært diskutert i flere år. Publisert: 11.11.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel Tvang – skoleforskningens blinde felt En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Artikkel Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Big Data kan gjøre forskeren overflødig For noen år siden ville det kanskje høres vanvittig ut å spørre seg om menneskets rolle i vitenskapen var utspilt. Nå er det imidlertid flere og flere som gjør det. Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold