Dansk — Fagfellevurdert Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Artikkel UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Meiner pandemien har endra skulen for framtida Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan påvirker lys elevene våre? Visste du at lys er en faktor som påvirker både læring og mental utvikling hos skolebarn? Riktig lys kan øke prestasjoner i lesing, skriving og matematikk, og dempe rastløshet og aggressivitet. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Lærerutdanning i Norden - Hva forskes det på? Hva slags forskning er gjort på lærerutdanning i Norden? Hva finner vi av likheter og forskjeller mellom landene? Svarene kommer snart. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Kronikk Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis. Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Artikkel Rapport: Vi har fått mer og bedre barnehageforskning Forskningsstudiene på barnehagefeltet i Skandinavia har blitt flere og har fått høyere kvalitet, viser en rapport Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM har hatt ansvar for. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningsnotat Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing? Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasserommet bør vare over tid og ta utgangspunkt i læraren sin eigen praksis, viser internasjonal forsking. Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Hvem i Skandinavia er best på å få flyktninger i jobb? Sverige seiler opp på nivå med Norge i en ny rapport om integrering av flyktninger i arbeidsmarkedet i Skandinavia. Svenskenes satsing på utdanning trekkes frem som en suksessfaktor. Publisert: 13.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo