Fagartikkel Dybdelæring og skapende arbeidsprosesser Hvordan kan dybdelæring defineres i forhold til kunstfaglige arbeidsprosesser? Hvordan kan dybdelæring oppstå? Disse to spørsmålene er utgangspunktet for Cathrine Fuglestad når hun forsker på egne skapende prosesser. Artikkelen er basert på Fuglestads masteravhandling Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser. Vi får et spennende innblikk i hennes egne skapende arbeidsprosesser og kroppens betydning for læring. I et didaktisk perspektiv argumenterer Fuglestad for at dyp kroppslig involvering potensielt kan gi dypere innsikter, forstått som dybdelæring. Publisert: 30.10.2020 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Podcast Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen? Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke? Publisert: 13.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Bærekraft og endring i skolen – Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn? Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato? Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid. Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Fagartikkel Dybdelæring og formativ vurdering i norskfaget Det har vært uttrykt bekymring for mulighetene til å utøve formativ vurdering ved dybdelæring. Men en slik praksis er allerede utviklet og utprøvd. Det handler om å knytte vurderingssituasjonene til lærestoffet over tid og at det må være forutsigbart for elevene hva de skal vurderes i, og hvordan. Publisert: 02.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Podcast Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen? Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning? Publisert: 07.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig utdanna lærere? Publisert: 16.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Meir kritikk i klasserommet KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Livsmestring, mangfold, relevans - Engelskfaget etter fagfornyelsen Fagfornyelsen vektlegger nye sider ved engelskfaget, der elevenes interesser og mulighet til selv å utforske språket er blitt viktigere. En utfordring for skolen blir å komme fram til en felles fortolkning og forberede kollegiet til læreplanens nye krav. Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Læreplanene speiler samfunnet – Læreplaner er blant de mest innflytelsesrike tekstene vi har, og vil sette sitt preg på framtidens samfunn og arbeidsliv, forteller forsker. Publisert: 16.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo