Kronikk Meir kritikk i klasserommet KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Livsmestring, mangfold, relevans - Engelskfaget etter fagfornyelsen Fagfornyelsen vektlegger nye sider ved engelskfaget, der elevenes interesser og mulighet til selv å utforske språket er blitt viktigere. En utfordring for skolen blir å komme fram til en felles fortolkning og forberede kollegiet til læreplanens nye krav. Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Læreplanene speiler samfunnet – Læreplaner er blant de mest innflytelsesrike tekstene vi har, og vil sette sitt preg på framtidens samfunn og arbeidsliv, forteller forsker. Publisert: 16.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel En halv million kroner til forskning på samisk læreplan Forskere fra Nord universitet skal forske på innføringen av ny samisk lærerplan i skolene. Publisert: 21.09.2019 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer? Etter barnehageloven § 1 skal barnehagetilbudet uformes «i samarbeid og forståelse med hjemmet». Hvorfor er det ikke er så mye dialog med foreldrene som en kanskje skulle forvente ut fra rammeplanen? Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Artikkel Dybdelæring i rufsete farvann Dybdelæring har fått svært mye oppmerksomhet etter at det ble innført som en del av Fagfornyelsen. Man kan vi være sikre å at vi snakker om de samme når vi snakker om dybdelæring? Og hva er egentlig overflatelæring? Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel Fagfornyelsens begrepsbruk Kompetansemålene innenfor fagfornyelsen blir beskrevet sammen med begreper som «grunnleggende ferdigheter», «tverrfaglige tema» og «kjerneelementer». Men når begrepene har uklart innhold og derfor er vanskelige å skille fra hverandre, kan forsøket på å oppnå presisjon lett føre til at man heller mister oversikten. Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagfellevurdert Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole? Hva hemmer og hva fremmer en helhetlig satsing på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) ifølge sentrale informanter i videregående skole? I denne studien blir praksisfeltets stemmer intervjuet om hva som hemmer og hva som fremmer arbeidet med UBU i norsk videregående skole. Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Fagartikkel Hvordan styrke den flerkulturelle lærerkompetansen I de femårige grunnskolelærerutdanningene møter lærerstudentene religion, livssyn og etikk som del av pedagogikk- og elevkunnskapsfaget. Det signaliserer at religion har betydning for lærerens daglige arbeid i klasserommet. Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel Nye læreplaner: Mål i framtidens skole Om man vil ta kjerneelementene i fagene på alvor, og la disse danne grunnlaget for skolens mål, må vi våge å formulere mål der måloppnåelsen ikke lar seg måle. Derfor bør vi finne alternativer til læreplanenes ensidige vekt på kompetansemål. Publisert: 31.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet – en trussel mot skolens danningsoppdrag Forsøket på å sikre kvalitet på opplæringen i skolen har resultert i uklare signaler til skoleledere og lærere om hvordan man skal innrette opplæringen. Mens loven og læreplanene har et helhetlig danningsperspektiv, legger kvalitetsvurderingssystemet vekt på elevprestasjoner i noen få av fagene. Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019