Artikkel App skal hjelpe lærerstudenter å oppdage seksuelle overgrep Som lærer kan det dukke opp situasjoner der det finnes få, eller ingen fasitsvar på hvordan man løser. For hvordan angriper man vanskelige temaer som seksuelle overgrep? Det skal en app utviklet ved UiS hjelpe framtidige lærere med. Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Video i matematikkundervisning Bruk av video i matematikkundervisningen er blitt langt enklere enn det var for bare få år siden. Har du ikke prøvd det selv, så er det verd et forsøk. Her beskrives noen viktige prinsipper og metoder for produksjon av gode matematikkvideoer. Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Så viktig er gode veiledere for nye lærere En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere. Publisert: 09.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærerstudenters oppfatning om 0,999… Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte. Publisert: 07.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap? – Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom? Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Fagartikkel Matematikk – vår tids latin Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres valgfritt for en del av elevene, og vurdere om krav til matematikk for opptak til studier er relevante. Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel Pedagogikk som skriftlig formidling – hvordan nå den praktiserende læreren Lærere bruker i liten grad pedagogisk litteratur til faglig oppdatering og som hjelp ved skolehverdagens utfordringer. Kan det hende at den pedagogiske litteraturen i for liten grad henvender seg til den praktiserende lærer? Publisert: 25.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagfellevurdert Utdanna skoleleiar – nye spenningar? Korleis beskriv skoleleiarar leiarkvardagen sin etter å ha gjennomført den nasjonale rektorutdanninga? Publisert: 29.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Kronikk Behold kompetansen i praksisfeltet Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste? Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel TIMSS 2015: Lærernes kompetanse kan utjevne forskjeller mellom elever Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen. Publisert: 02.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Lærere trenger mer kunnskap om teknologi På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen. Publisert: 29.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder